نویسندگان:
سیدرضا مرویان حسینی1 ، حسین مهدیان2 ، محمود جاجرمی3 .1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد ایران.
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده فارسی:
مقدمه و اهداف: مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی بهمثابه مهمترین زیرنظامهای کلان علمی که در فرآیند توسعه یک کشور به تربیت و آماده ساختن نیروی انسانی کارآمد، شایسته و دارای مهارت جهت پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه در زمینههای مختلف میپردازند، نقش حیاتی و کلیدی را برعهده دارند برایناساس ضروری است در طراحی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای این مؤسسات از شیوههای مطلوب، دقیق و نظاممند استفاده شود. مؤسسات و مراکز علوم اسلامی بهعنوان ساختار نظاممند آموزشهای اسلامی، «راهبرد اهتمام به پروردن استعدادهای فطری و به منصه فعلیت نشاندن قوای خدادادی متربّیان و ساخت شاکله معرفتی، معنویتی، مهارتی و هویتی آنان در چهارچوب شاخص اصلی نظام مطلوب آموزشی تربیتی» را همواره مطمح نظر قرار دادهاند (رشاد، 1395، ص116).
در میان مجموعه نظامهای آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی حوزه علوم اسلامی زمینه پژوهش بهعنوان بخش پیشران و نظامساز شمرده میشود. برایناساس تربیت مؤثّر و کارآمد محقّقان نیازمند طراحی و استفاده از مدلهای تربیتی اثربخش میباشد. امروزه مراکز علوم اسلامی از مدلهای مختلفی برای تربیت محقّقان استفاده میکنند.
در نظامهای تربیتی اثربخش باید به عوامل زمینهای، دروندادی، فرآیندی و بروندادی برای پدیدآوری نتیجه و اثر توجّه نمود. وجود مدلهای مؤثّر تربیت محقّق نقش مهم عاملیت را در اثربخشی پژوهشها بارز میسازد.
براساس بررسیهای صورتگرفته تاکنون مطالعه جامع و دقیقی که به بررسی کلیه ابعاد مدلهای تربیتی موجود پرداخته و بهطور مستقیم با حوزه علوم اسلامی مرتبط باشد، انجام نشده است.
این پژوهش با هدف شناسایی، تحلیل و سنجش اثربخشی مدلهای تربیت محقّق و ارائه پاسخ به این سؤال است که مهمترین مدلهای موجود تربیت محقّق علوم اسلامی در سطح مؤسسات علوم اسلامی کشور کدام و دارای چه اجزاء، مؤلفهها، نقاط قوت و ضعف میباشد.
روش: پژوهش حاضر از حیث ماهیت و نوع دادهها جزء تحقیقات کیفی بوده و مشتمل بر گردآوری و تحلیل دادههای غیرعددی برای شناخت مفاهیم، دیدگاهها و تجارب و تحلیل دادههای بدون ساختار میباشد و از لحاظ شیوه اجرا و جمعآوری دادهها در گروه تحقیقات پدیدارشناسی قرار میگیرد. همچنین ازآنجاییکه دستاوردها و نتایج پژوهش ارائهشده چهارچوبی برای عمل فراهم میآورد تا نظامهای تربیت محقّق علوم اسلامی بر پایه آن اقدام نموده و بخش عمدهای از مشکلات اجرایی نظام تربیت محقّق را برطرف سازد، جزء تحقیقات کاربردی محسوب میشود.
برای گردآوری دادههای غیرعددی ابتدا در مرحله اکتشافی ازطریق مطالعات اسنادی و کتابخانهای و نیز مصاحبه نیمهساختاریافت، مدلهای تربیت محقّق با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون به شیوه اترید − استرلینگ (۲۰۰۱) «شامل مضامین پایه، مضامین سازماندهنده و مضامین فراگیر» شناسایی گردید.
پس از مرحله اکتشافی در مرحله تحلیلی برای سنجش اثربخشی مدلهای موجود از الگوی ارزشیابی سیپ (cipp) استفاده گردید و ابعاد چهارگانه الگو شامل؛ بعد زمینه، بعد درونداد، بعد فرایند و بعد برونداد یا فرآورده مورد ارزیابی قرار گرفت.
جامعه پژوهش، صاحبنظران و محقّقان مؤسسات و مراکز علوم و معارف اسلامی بودند که مدل مؤسسه یا مرکز آنان مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته بود. واحدهای آماری به شیوه نمونهگیری هدفمندِ در دسترس انتخاب شد. سپس تعداد 15 نفر از صاحبنظران و مشارکتکنندگان که هریک از آنها نماینده یکی از مؤسسات و مدلهای تربیت محقّق شناسایی شده بودند دعوت به مصاحبه شدند و ابعاد مدل تربیت محقّق از ایشان اخذ گردید.
همچنین بهمنظور سنجش اعتبار متغیرهای پژوهش از اعتبار صوری و سازه استفاده شد.
نتایج: براساس تحلیل مضمون صورتگرفته در اثربخشی بعد «زمینه»، مدلهای تربیت محقّق مورد مطالعه دارای 4 مشخصه اساسی و مشترک هستند. این مشخصهها به مراکز تربیت محقّق کمک میکند با آگاهی، مدلی را در تربیت محقّق گزینش نمایند که ضمن توجّه به عوامل اثرگذار بر تربیت محقّق، رویکرد مناسب و مؤثّری در مواجهه با مسائل و موضوعات پیرامونی و متناسب با ویژگیهای شناختی و شخصیتی محقّقان داشته باشد.
همچنین در اثربخشی بعد «درونداد»، مدلهای تربیت محقّق مورد مطالعه 9 مشخصه اساسی و مشترک تحت عنوان مضامین سازماندهنده مطرح میباشد. این مشخصهها به مراکز تربیت محقّق کمک مینماید مدلی در تربیت محقّق انتخاب نمایند که دارای رویکرد توأم آموزشی و پژوهشی بوده و ضمن توجّه به روششناسی علمی قادر باشد ارزشها، نگرشها، نیازها، نقشه علمی و . . . را با توجّه به توانمندیهای منابع انسانی مؤسسه فراهم آورد.
در بررسی اثربخشی بعد «فرایند»، مدلهای تربیت محقّق موردمطالعه دارای 6 مشخصه اساسی و مشترک تحت عنوان مضامین سازماندهنده میباشند. این مشخصهها به مراکز تربیت محقّق کمک میکند مدلی برای تربیت گزینش نمایند که قادر باشد مشخصههای زمینهای و دروندادی را در فرایند تربیت محقّق بکار گیرد و آنها را در رسیدن به اهداف سازمان دهد. این بُعد از مدل به مراکز تربیت محقّق امکان خواهد داد قابلیتها و ظرفیتهای پژوهشی اعم از قوانین، مقررات و منابع انگیزشی موجود در ارزشیابی و ارتقاء محقّقان را بسیج نماید.
در بررسی اثربخشی بعد «برونداد»، مدلهای تربیت محقّق مورد مطالعه دارای 3 مشخّصه اساسی و مشترک تحت عنوان مضامین سازماندهنده می باشد. این مشخصهها به مراکز تربیت محقّق کمک میکند مدلی را انتخاب نمایند که ضمن استفاده از روشها، استانداردها و ابزارهای ارزیابی و اثربخشی، خروجی و بازده برنامه تربیت محقّق را مورد ارزیابی قرار داده و با بهرهگیری از ویژگیهای نظام ارتقایی مؤسسه، روشها و ابزارهای مورد استفاده در تربیت محقّق را مورد بازنگری و بهسازی قرار میدهد.
بحث و نتیجه گیری: مطابق با ارزیابی مدلهای تربیت محقّق علوم اسلامی میتوان به مهمترین نقاط قوّت مضامین و مؤلّفههای پایه در سطح «زمینه» شامل: اهمیّت برنامه درسی یکپارچه و رسمی حوزه، نظام انگیزشی متناسب با نظام و زیطلبگی، اهمیّت عوامل انگیزشی در محیط نزدیک و مرتبط با پدیدآوری تحقیق، حضور در صحنههای واقعی علم، توجّه توأمان به مسائل و نیازهای عینی و کاربردی، توجّه به عناصر مشترک روش تحقیق در علوم انسانی و اسلامی، روشمندی و تسلّط محتوایی بر موضوع، توانایی مسألهیابی و نیازسنجی پژوهشی میباشد.
همچنین مهمترین نقاط قوّت مضامین و مؤلّفههای پایه در سطح «درونداد» شامل: پدیدآوری روششناسی پژوهشی اختصاصی هر مرحله پژوهش، باورمندی به توانایی تولید علم دینی، ارزشیابی محصولمحور و خروجیمحور، ایجاد فضای نقد تعاملی، تأکید بر نظریهپردازی در علوم انسانی اسلامی، پذیرش دانشپژوهان تحصیلات تکمیلی از فارغالتحصیلان با تأکید بر زنجیره ارزش، مواجهه و حل مسائل نظام اسلامی با رویکرد دینی و مسألهمحوری، توجّه به زیرساخت و نظامهای پشتیبانی پژوهشهای علوم اسلامی، تأکید بر یکپارچگی سه بعد پژوهش، آموزش و ترویج در تربیت محقّق میباشد.
مهمترین نقاط قوت مضامین و مؤلّفههای پایه در سطح «فرآیند» شامل: مهارت روش پروندهسازی و نگارش مستقیم در جمعآوری اطّلاعات، بهرهمندی از دانش زبانهای خارجی در استفاده از منابع اصلی، توجّه به برانگیزانندهها و نظام انگیزش درونی و دینی، انجام دیدارهای علمی با صاحبنظران و الگوهای موفق، توانمندسازی علمی و مهارتی محقّقان، ارزشیابی مهارتمحور، مباحثهمحور، گروهمحور و نیز مدلمحور، توانایی اتقان و رویکرد کیفی در نظریهپردازی است.
و نهایتا مهمترین نقاط قوّت مضامین و مؤلّفههای پایه در سطح «برونداد» شامل: مهارتمحوری بهجای حافظهمحوری، ارزیابی ناظر به فرایند در مسائل علوم اسلامی، ارزشیابی مبتنیبر انگیزش درونی قرب الهی، ارتقای نیروهای مستعد تربیتشده حاضر و شاغل در سازمانها و نهادها، افقگشایی و طرح نگاههای نو برای محقّقان علوم اسلامی میباشد.
Evaluating the Effectiveness of the Models for Training Islamic Science Researchers in Iran Based on the CIPP Evaluation Model
English Abstract: Introduction and Objectives: Educational and research institutions, as the most critical subsystems of the scientific macro-system, play a vital role in developing a country by training and preparing competent, skilled, and efficient human resources to address the real needs of society in various fields. Therefore, it is essential to use desirable, precise, and systematic methods in designing, implementing, and evaluating the activities of these institutions. Islamic science institutions, as structured systems of Islamic education, have consistently emphasized "the strategy of nurturing innate talents, realizing Allah-given potentials, and shaping the epistemic, spiritual, skill-based, and identity-based framework of learners within the main criteria of an ideal educational system" (Rashad, 2016, p. 116). Among Islamic sciences’ various educational, research, promotional, and propagation systems, research is considered the driving and system-building component. Consequently, effective training of researchers requires designing and using effective educational models. Today, various models are employed in Islamic science institutions to train researchers. Effective educational systems must consider context, input, process, and product factors to achieve desired outcomes. The existence of effective models for training researchers highlights the importance of agency in enhancing the effectiveness of research. According to the reviews, no comprehensive and precise study has yet been conducted that examines all dimensions of existing educational models and directly relates to Islamic sciences. This study identifies, analyzes, and measures the effectiveness of models for training researchers and answers the question: What are the most critical existing models for training Islamic science researchers in Islamic science institutions in Iran, and what are their components, strengths, and weaknesses? Method: This research is qualitative in nature and involves the collection and analysis of non-numerical data to understand concepts, perspectives, and experiences, as well as the analysis of unstructured data. In terms of execution and data collection, it falls under phenomenological research. Since the outcomes and results of the study provide a framework for action, enabling Islamic science institutions to address a significant portion of the challenges in training researchers, it is considered applied research. Exploratory methods such as documentary and library studies, as well as semi-structured interviews, were used to collect non-numerical data. The models for training researchers were identified using thematic analysis based on the Attride-Stirling (2001) method, including basic, organizing, and global themes. Following the exploratory phase, the CIPP (Context, Input, Process, Product) evaluation model was used in the analytical phase to assess the effectiveness of existing models, evaluating the four dimensions of the model: context, input, process, and product. The research population consisted of experts and researchers from Islamic science institutions whose models were examined. Sampling was done through purposive and available sampling, and 15 experts and participants, each representing one of the identified models, were invited for interviews to gather insights on the dimensions of the researcher training models. Furthermore, face and construct validity were used to assess the research variables’ validity. Results: According to the thematic analysis, the studied models for training researchers share four key characteristics in the "context" dimension. These characteristics help training centers select models that consider influential factors in researcher training and adopt appropriate and effective approaches to address surrounding issues while aligning with researchers’ cognitive and personality traits. In the "input" dimension, the studied models share nine key characteristics under organizing themes. These characteristics help centers choose models that combine educational and research approaches, emphasize scientific methodology, and align values, attitudes, needs, and scientific plans with the institution’s human resource capabilities. In the "process" dimension, the studied models share six key characteristics under organizing themes. These characteristics help centers select models that can apply context and input factors in training and achieving organizational goals. This dimension enables centers to mobilize research capabilities, including laws, regulations, and motivational resources, for evaluating and promoting researchers. In the "output" dimension, the studied models share three key characteristics under organizing themes. These characteristics help centers choose models that use evaluation methods, standards, and tools to assess the outcomes of training programs and revise and improve the methods and tools used in researcher training based on the institution’s promotion system. Discussion and Conclusion: According to the evaluation of Islamic science researcher training models, the most significant strengths of the basic themes and components at the "context" level include the importance of an integrated and formal curriculum in the Islamic seminaries, a motivation system aligned with the seminary system and the position and lifestyle of Islamic seminary students, the importance of motivational factors in environments closely related to research production, presence in real scientific arenas, simultaneous attention to practical and applied issues and needs, attention to common elements of research methods in humanities and Islamic sciences, methodology, content mastery over the subject, and the ability to identify problems, and research needs assessment. At the "input" level, the most significant strengths include developing stage-specific research methodologies, belief in the ability to produce religious science, product- and output-oriented evaluation, creating an interactive critique environment, emphasis on theorizing in Islamic humanities, admitting postgraduate students with an emphasis on value chains, addressing and solving issues in the Islamic system with a religious and problem-oriented approach, attention to infrastructure and support systems for Islamic science research, and emphasizing the integration of research, education, and propagation in researcher training. At the "process" level, the most significant strengths include skills in case-building and direct writing in data collection, proficiency in foreign languages for using primary sources, attention to motivators and intrinsic and religious motivation systems, scientific visits with experts and successful exemplars, scientific and skill-based empowerment of researchers, skill-, discussion-, group-, and model-based evaluation, and the ability to achieve precision and a qualitative approach in theorizing. Finally, at the "output" level, the most significant strengths include skill-based evaluation over memory-based evaluation, process-oriented evaluation in Islamic science issues, evaluation based on the intrinsic motivation of divine proximity, promoting trained and employed talents in organizations and institutions, and opening new horizons and proposing innovative perspectives for Islamic science researchers.