چکیده فارسی: هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، معرفی اصول اساسی تغییر برنامه درسی، بررسی میزان تطابق برنامه جدید دوره ابتدایی با اصول تغییر برنامه درسی از منظر مجریان اصلی تغییر (یعنی معلمان) و ارائه رهنمودهایی در جهت بهبود تغییرات آتی برنامه درسی دوره ابتدایی بود. نوع پژوهش کاربردی- پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بود. برای تجزیه دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی بهرهگیری شده است. بررسی دیدگاه معلمان در زمینۀ میزان تطابق تغییرات برنامه درسی دوره ابتدایی ایران با اصول دوازدهگانۀ تغییر، حاکی از این است که از میان اصول تغییر برنامه درسی، به اصل چهارم (در نظر گرفتن جنبه فردی تغییر) و اصل ششم (مداخلات خوب، عامل کاهش مقاومت در برابر تغییرند) توجه کمی صورت گرفته است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که در پنج اصل از اصول تغییر برنامه درسی (اصل1: نیاز به یادگیری برای تغییر؛ اصل5: مداخلات تسهیلکنندۀ تغییرند؛ اصل7: رهبری منطقهای و آموزشگاهی، ضرورتی برای موفقیت در تغییرات بلندمدت؛ اصل9: اهمیت دستورات اداری (بخشنامهها) در اجرای تغییر و اصل11: سازگاری، اجرا و نگهداری (تقویت) سه مرحلۀ مهم در فرایند تغییر) میان نگرش معلمان بر حسب میزان تحصیلات آنها تفاوت معنادار وجود دارد. علاوهبراین، بررسی نظرات معلمان حاکی از این بود که فقط در اصل4 (در نظرگرفتن جنبۀ فردی تغییر) میان نگرش معلمان برحسب تجربۀ آنها (سابقۀ خدمت) تفاوت معنادار وجود دارد.
The Correspondence between Recent Changes in Elementary School Curriculum and Principles of Curriculum Modification
English Abstract: To help with the improvement of elementary school curriculum, the opinions of a group of teachers were sought on the extent of correspondence between recent changes made in this curriculum and the principles of curriculum modification on the one hand, and ways of improving the curriculum, on the other. Of 12 identified principles, two are considered as rather ignored by the teachers: the personal aspect of change, and positive intervention leading to less resistance to change. On five of the 12 principles (Principle 1: The need for learning to bring about change; Principle 5: Interventions facilitate change; Principle 7: Regional and school leadership is essential for success in long-term changes; Principle 9: The importance of administrative directives (circulars) in implementing change; and Principle 11: Adaptation, implementation, and maintenance (reinforcement) as three important stages in the change process), the attitudes of teachers differed significantly depending on their level of education. Only on the principle of personal aspects of change a significant difference was observed in relationship to teachers’ years of experience in teaching.
Keywords: teacher , elementary school , principles of curriculum change .