چکیده فارسی: در مواجهه با مسائل خشونتبار دنیای کنونی که آرامش حیات بشری را به انقیاد کشیده، آموزش صلح به کودکان و تربیت صلح - محور امری حیاتی و ضروری است. از این منظر، «کودکی»، طلاییترین فرصت دوران رشد برای آموزش صلح است. این پژوهش، با هدف بررسی مبانی فلسفی- تربیتی صلحآموزی به کودکان از طریق دیالوگ (گفتوگو) انجام گرفته است. به این منظور و با بهرهگیری از تحلیل محتوای تأملی، تلاش شده تا انگارههایی از تعلیم و تربیت صلح-محور با هدف کنشمندی کودکان از طریق دیالوگ بازشناسی شوند. مهمترین یافتههای این پژوهش عبارتاند از: دستیابی به صلح، نیازمند دیالوگ است. برای چنین هدفی، کودکان از ظرفیتی مناسب برای آموزش صلح برخوردارند. در واقع، آموزش و آگاهی بر اساس دیالوگ در دورۀ کودکی، بزرگترین گام در جهت ساختن دنیایی بهتر و مبتنی بر صلح و دوری از نفرت و دشمنی در میان افراد اجتماع است. از این رو، خانواده و مدرسه در حکم مهمترین ارکان تعلیم و تربیت میتوانند زمینۀ آموزشی مناسبی را برای برقراری صلح در کودکان فراهم کنند. همچنین گام برداشتن در جهت آموزش مهارتهای نرم با هدف بازتنظیم و بازسازی نقش دیالوگ در روابط میان معلم و دانشآموزان، متربیان با یکدیگر، والدین و مربیان و برنامه درسی زمینهساز دستیابی به صلح و تفاهم است.
Outlook on Peace-Based Elementary School Education with Help of Dialogue
English Abstract: In confronting the rampant violence in today’s world, peace education seems to be vital and hence, necessary, starting from the elementary school. To explore the philosophical, as well as educational, foundations of teaching peace through dialogue to elementary school students a number of related documents were reflectively content analyzed in order to identify the basic assumptions of peace education. The findings include the following: accomplishing peace requires dialogue; children of school age have the adequate propensity for peace education; both family and school can provide children with the appropriate learning environment required for making peace; teaching soft skills in order to reconstruct the role of dialogue in the relationships between teachers and students, as well as those of students with each other, and parents with teachers. As such the curriculum would pave the way for achieving peace and understanding.
Keywords: children , learning , Dialogue , peace , peace education , and development .