چکیده فارسی: پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی و کاربردی است. جامعه پژوهش شامل دو بخش بود. بخش اول شامل همه متون منتشر شده در بازه زمانی 1401-1380در زمینۀ موضوع پژوهش بود که نمونه پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد (51=n). بخش دوم، انجام دادن مصاحبه نیمهساختاریافته بود که از روش تحقیق دلفی استفاده شده است. مشارکتکنندگان شامل اعضای هیئت علمی، متخصصان و صاحبنظران برنامه درسی در زمینۀ آموزش و پرورش پیشدبستانی بودند. 20 نفر از میان مشارکتکنندگان به شیوه هدفمند و به روش نمونهگیری افراد کانونی با رعایت قاعده اشباعشدگی نظری برای مصاحبه انتخاب شدند. در تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها، متن مصاحبهها به طور دقیق مورد بررسی و کندوکاو قرار گرفتند. به این صورت که با استخراج کدها و با تحلیل محتوای صورت گرفته روی این کدها و حذف کدهای مشابه و ادغام کدهای خردتر در کلیتر، کدهای اصلی شناسایی شدند. به منظور افزایش روایی از اسناد دست اول تاییدشدۀ متخصصان استفاده شده است و برای افزایش پایایی یافته ها، از خودارزیابی پژوهشگر و بازنگری متخصصان بهرهگیری شده است. یافتهها نشان دادند که برنامه درسی پیشنهادی را به یاری شش عنصر اصول، هدف، محتوا، روش، محیط و ارزشیابی میتوان اجرا کرد. پیشنهاد میشود برنامهریزان درسی از یافتههای این پژوهش برای تدوین برنامه درسی مناسب بهره گیرند و مربیان دستاوردهای پژوهش را به منزلۀ منبع کمک آموزشی برای غنی کردن برنامههای آموزشی خود بهکار گیرند.
Improving Pre-School Teachers’ Cognitive Skills through Curriculum
English Abstract: To discover how to improve pre-school teachers’ cognitive skills through designing a curriculum, a two track approach was taken. One track consisted of content analysis of 51 related articles published between 2001-2022, while the other included a set of semi-structured interviews with 20 experts on pre-school curriculum development, the data from which were also content analyzed. Findings show that designed curriculum with its six domains of principles, objectives, content, methods, environment, and evaluation can be implemented. Hence, it is suggested that both curriculum planners, as well as teachers, benefit from the findings.
Keywords: curriculum , model , Pre-school , pre-school teachers , cognitive skills .