نویسندگان:
رضا جوهری فرد1 .1استادیار روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، فوق دکترای روان تنی، استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران Email: rjoharifard@gmail.com
چکیده فارسی: هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش الگوی ارتباط کلامی مبتنی بر آیات قرآن کریم بر کاهش تعارضات مادر ـ دختر با سه گروه آزمایش و یک گروه گواه است؛ بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای از بین نواحی شهری شهرستان اصفهان یک ناحیه و سپس به صورت تصادفی از بین مدارس آن ناحیه، یک مدرسه (دبیرستان دوره اول دخترانه)، انتخاب، و از طریق فراخوان، دختران دارای تعارض با مادران خود انتخاب شدهاند. پس از مصاحبه و مشخص شدن تعارض والد ـ فرزند، 32 نفر از بین افراد انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش (گروه مادران، گروه دختران و گروه مادران ـ دختران) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. از «مقیاس شیوههای تعارض اشتراس» برای اندازهگیری میزان تعارض در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. سرانجام، دادهها به کمک تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش الگوی ارتباط کلامی مبتنی بر آیات قرآن کریم بر کاهش تعارضات مادر ـ دختر نوجوان شرکتکنندگان در گروههای آزمایش تأثیر معنیداری دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که ارائه الگوی ارتباط کلامی مبتنی بر آیات قرآن کریم، شیوه مناسبی برای کاهش تعارضات مادر ـ دختر نوجوان است.