چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اولویتبندی کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تئوری زمینهای بود که از روشهای تحلیل اسناد علمی و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری نخست شامل اسناد علمی مکتوب بود که نمونهای 47 تایی از میان اسناد سالهای 2002 تا 2021 با روش واش و وارد انتخاب شدند و جامعه دوم شامل متخصصان و مجریان حوزۀ آموزش بود که از میان آنان 20 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای اسناد مکتوب با روشهای آماری کمی و کیفی و مصاحبهها با روش کدگذاری به کمک نرمافزار مکسکیودا 18 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که مهمترین کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی به ترتیب حافظۀ فعال، برنامهریزی و تعیین هدف، سازماندهی و خودتنظیمی است. نتایج این پژوهش ادبیات گذشته را در زمینه کارکردهای اجرایی در حوزه تحصیلی گسترش میدهد و عوامل استخراج شده در حوزۀ کارکردهای اجرایی اولویتدار جزء مؤلفههای اصولی در عملکرد تحصیلی است که میتواند تلویحات کاربردی برای مجریان حوزۀ آموزش داشته باشد.
Exploring Executive Functions that Improve Students’ School Performance
English Abstract: To identify and prioritize executive functions that can affect school performance, a sample of 47 scientific documents published within the span of 2002-2021 was content analyzed and a sample 20 educational experts was interviewed. The analysis of the collected data revealed that the most important executive functions, as relating to school performance, are: active memory, goal identification and planning, organization, and self-regulation. Practical implications regarding the use of these findings are clarified and, as a result, the literature in this area has been expanded.
Keywords: students , executive functions , school performance .