چکیده فارسی: هدف از این پژوهش، بررسی جایگاه گفتوشنود میان- فرهنگی در اندیشههای انتقادی پائولو فریره و ارائه دلالتهای تربیتی آن برای بهبود و توسعۀ نظام آموزشی کشور است. روش بهکار رفته در این پژوهش روش تحلیلی - استنتاجی است و برای گردآوری دادههای پیرامون مقولۀ گفتوشنود میان- فرهنگی از همه نظرات و اندیشههای فریره استفاده شده است. تحلیل و بررسیهایی که از مبانی فلسفی (انسانشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی) فریره درباره جایگاه گفتوشنود میان- فرهنگی به دست آمده حاکی از آن است که دلالتهای تربیتی فریره بر گفتوشنود یا دیالوگ تأکید دارند. با تأکید بر مبانی انسانشناختی در این پژوهش، اصول تربیتی اعم از خودآگاهی انتقادی، دیگری، آزادی اندیشه، تعامل متواضعانه و درک متقابل فرهنگی استنتاج شده است. فریره با در نظر گرفتن گفتوشنود میان- فرهنگی به مثابۀ عامل شکست سکوت فرهنگهای حاشیهای و ستمدیده در اهداف آموزشی، تأکید کرده روی تربیت انسانی فعال و شهروندی آزاد و آیندهنگر که مایل به تغییر وضعیت موجود خویش از راه گفتوشنود با دیگر فرهنگهاست. وی با پیشنهاد بهرهگیری از روش تدریس بحث و گفتوشنود میان فرهنگهای متفاوت و نیز توصیه به برقراری روابط افقی و ارتباط متقابل مربی با متربیان، محتوا و برنامه درسی را عامل مهم بهبود و پاسخگوی روابط میان- فرهنگی میداند که حل مسئله و گفتوشنود در آن نقشی مهم دارند.
Educational Implications of Paulo Freire’s Thoughts on Intercultural Dialogue
English Abstract: To help with the development and improvement of the country’s educational system, the critical thoughts of Paulo Freire were scrutinized for any educational implication of intercultural dialogue. Analyses of philosophical foundations of his thoughts on the status of intercultural dialogue indicate that Freire emphasizes the educational implications of dialogue. Among such implications are educational principles such as critical self-awareness, freedom of thought, humble interactions, and mutual cultural understanding. Freire thinks of dialogue as means of breaking the silence of marginal and oppressed cultures and bringing about citizens who are free , active, and future oriented wanting to improve their lot through intercultural dialogue. Teaching methods emphasizing discourse and discussion, as well as development of horizontal and mutual relationships between students and teachers are considered as ways of improving both dialogue and problem solving skills.
Keywords: educational system , Dialogue , inter-cultural , educational implications , Freire .