چکیده فارسی: امروزه همزمان با گسترش دنیای فناوری و اطلاعات، جریان نوآوری در روشهای یاددهی-یادگیری بهبود یافته است. فراگیران با بهرهگیری از این فضا، در پی همراهی و نقشآفرینی هرچه بیشتر به منظور ارائه قابلیتها و شایستگیهای خود هستند. پژوهش حاضر به منظور رسیدن به درکی عمیق از فرصتهای مشارکت دانشآموزان در فرایند تدریس با بهرهگیری از تولید محتوای الکترونیک به کوشش آنها انجام شده است. این پژوهش به صورت کیفی و با تأکید بر رویکرد پدیدارشناسی(روش کولایزی) انجام شده است. بهمنظور گردآوری دادهها با 20 تن از دانشآموزان دوره دوم متوسطه (دختر و پسر) شهر کرمانشاه مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفته است. مصاحبهکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و فرایند انتخاب مصاحبهشوندگان تا اشباع یافتهها تداوم یافت. دادههای پژوهش با نرمافزار Maxqda تحلیل شدند. بر این اساس تجربه دانشآموزان از مفهوم مشارکت در فرایند آموزش، در دو طبقه نمود خود ایدهئال در بعد فردی (با خرده مضامین توانمندی خود در تولید محتوا، ارائه خود کاوشگر، بروز جلوههای خودراهبری، رشد خودباوری، نمایش خودارزیابی مستمر) و بعد جمعی (با خردهمضامین محک زدن خود در مسیر شغلی مشخص، نمود خود مورد پذیرش، نمایش تصویر مطلوب از خود، شکوفایی خود اثربخش و ارائه خود الگوساز) تقسیمبندی شدند. بر اساس نتایج، مداخله فعال فراگیران در جریان تدریس، علاوه بر ارتقای سطح یادگیری، سبب فراهم شدن فرصتهای مؤثر در به تصویر کشیدن ظرفیتهای نهفته وجودی آنان در ابعاد مختلف میشود.
Ideal Self as Displayed in Students’ Participation in the Process of Teaching and through Production of Electronic Content
English Abstract: Along with the progress made in information technology, innovations in teaching and learning are rampant as well. Learners benefitting from those changes are eager to cooperate and play a constructive role in order to show their competencies. Present research is an attempt at showing the extent to which production of electronic content by students can help them show their ideal self. To this end, consequent to high school students’ participation in the process of teaching in which electronic content was produced, a sample of 20 students was interviewed on the effects of their experience on their ideal self-concept. Data analysis revealed two levels of exposing the ideal self: the personal and the collective. At the personal level their ability in producing content, self- exploration, self-leadership, self-belief, and self-evaluation were positively affected. At the collective level their occupational assessment, acceptable self, desirable self-image, self-actualization, and self-modeling were improved.
Keywords: students , cooperation , ideal self , processes of teaching and learning , electronic content .