چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی علوم تجربی دوره متوسطه اول بر مبنای نظریه کنشگر – شبکه در محیط یادگیری مبتنی بر شبکه بوده است. برای انجام دادن این پژوهش روش تحقیق آمیخته اکتشافی بهکار رفته است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیئت علمی آشنا به حوزههای مطالعات برنامه درسی و تکنولوژی آموزشی و همۀ مقالات، پایاننامههای مرتبط با موضوع پژوهش در پایگاههای اطلاعاتی معتبر در بازه زمانی 2005 تا 2020 بوده است. بهمنظور نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش از روش نمونهگیری نظری (غیراحتمالی) هدفمند به روش گلوله برفی و همچنین از اشباع نظری استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤال اول پژوهش 7 اصل و 44 زیرمؤلفه شناسایی شده است. در سؤال دوم پژوهش عناصر دهگانه برنامه درسی بر اساس منطق اکر با توجه به آموزههای نظریه کنشگر- شبکه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در بخش کمی پژوهش به منظور اعتبارسنجی از نظرات 55 نفر از متخصصان مطالعات برنامه درسی و تکنولوژی آموزشی به روش تمام شماری استفاده شده است. بر اساس سؤالات اول و دوم پژوهش، الگوی اولیه طراحی شده است، سپس با استفاده از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم و برازش مناسب با شاخصهای R2، Q2،GOF اعتبارسنجی و ارائه شده است. نتایج اعتبارسنجی نشان میدهد که الگوی برنامه درسی علوم تجربی دوره متوسطه اول بر مبنای نظریه کنشگر- شبکه از برازش مناسب برخوردار است.
A Curriculum for Junior High School Science Based on Actor-Network Theory
English Abstract: Given the importance of networking and its educational implications within the learning environment, it appears that it can be considered as a factor in designing curricula. To explore this possibility in designing a curriculum for junior high school’s Science course based on the actor-network theory, where in everything is considered to exist within ever shifting networks of relationships, following a review of related literature and interviews with experts in curriculum studies and instructional technology, 7 principles and 44 sub-principles for such a curriculum were identified. To verify these principles, the opinions of 55 experts in the above mentioned fields were sought. Based on these principles the preliminary model was designed and validated. The results of validation show that the model has adequate goodness of fit.
Keywords: validation , Science curriculum , actor-network theory , network learning environment .