چکیده فارسی: یکی از سازوکارهای کیفیتبخشی و تقویت درس تربیت بدنی در مدارس اجرای جشنواره الگوهای برتر تدریس است. ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی و ارائه راهکارهایی برای بهبود اجرای جشنواره بود. روش پژوهش کیفی است که با روش دادهبنیاد رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شده است. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. ﺟﺎمعه آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل همه معلمان تربیت بدنی شرکتکننده در چهاردهمین جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی، اساتید دانشگاه، سرگروههای آموزشی، داوران و مسئولان برگزاری جشنواره بودند. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺑﻪﺻﻮرت هدفمند انجام ﺷﺪ. پس از اﻧﺠﺎم دادن 25 ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و رسیدن به اﺷﺒﺎع ﻧﻈـﺮی، ﺑـﻪ ﻣﺼـﺎﺣﺒﻪﻫـﺎ ﭘﺎیان داده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با بهکارگیری نرمافزار اطلستی انجام شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص شد که شرایط علی شامل سازوکار استفاده از نخبگان تربیت بدنی، توجه به اسناد بالادستی و شیوه برگزاری است. برنامههای معاونت تربیت بدنی و موانع و مشکلات موجود به عنوان شرایط زمینهای تأثیرگذار بر جشنواره شناخته شدند. شرایط اقتصادی و سیاستهای وزارتخانه عامل مداخلهگر و توسعه اهداف آموزشی، تغییرات اجرایی و تغییرات ساختاری بهمنزلۀ راهبرد عنوان شدند. نهایتاً ارتقای خلاقیت و انتقال تجارب معلمان، توانمندسازی همکاران، استمرار جشنواره، تعامل میان همکاران سراسر کشور، ایجاد کلاسهایی شاد و فعال در مدارس، رویکرد مشارکت حداکثری و افزایش عملکرد سازمانی به منزلۀ پیامدهای فردی و سازمانی اجرای مطلوب جشنواره شناخته شدند.
A Grounded Theory Approach to Conducting the Festival of Better Teaching Models for Physical Education Course
English Abstract: To improve the quality of teaching physical education courses at schools, conducting Festivals of Better Teaching Models has been an accepted mechanism. However, the way that these festivals are conducted could improve itself. To this end, 25 physical education teachers participating in the 14th Festival, university professors and department heads, and the Festival’s judges and administrators were interviewed and their opinions on the subject sought. Based on the responses of the interviewees, improvements in causal factors such as the mechanism of benefitting from the elite of physical education, as well as the upstream guidelines and the way that the Festival is conducted are needed. The underlining conditions affecting the Festival, such as ministerial programs and the existing hurdles and difficulties were also identified. Strategies concerning the development of educational objectives, improvements in implementation, and structural changes were suggested. Finally, it was acknowledged that improved creativity, collegial interaction and empowerment, joyfulness, and cooperation are among desired outcomes of the Festival.
Keywords: grounded theory , physical education , Better Teaching Models Festival .