چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی انجام شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه 15 نفر از متخصصان حوزۀ یادگیری، کارشناسان فناوری و معلمان باتجربۀ کلاسهای چندپایه و همچنین اسناد مکتوب شامل پایاننامهها، مقالات، مجلات و کتابهایی در زمینۀ یادگیری آمیخته و کلاسهای چندپایه بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و فیشبرداری گردآوری شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی و نرمافزار MAXQDA استفاده شده است. دادههای گردآوریشده به مفاهیم و مقولهبندی تبدیل شدند. برای تأمین روایی و پایایی دادهها روش لینکلن و گوبا بهکار رفته است. چهار معیار قابلیتاعتبار، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری برای ارزیابی به کار رفته و کوشش بر این بوده است برای کسب قابلیتاعتبار، مشارکتکنندگان با برخورداری از حداکثر تنوع تجربیات انتخاب شوند. دادهها را شماری از متخصصان تأیید کردند و نمونهگیری تا رسیدن دادهها به حد اشباع ادامه یافت. برای انتقالپذیری دادهها، یافتههای مطالعه را چند نفر از متخصصان که در پژوهش دخیل نبودند تائید کردند. بر این اساس 3 مقوله اصلی، 11 زیرمقوله و 44 مفهوم به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان دادند که اهداف و ضرورت یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه عبارتاند از: سه مقوله اصلی تحت عنوان تقویت اثربخشی و کارایی نظام آموزش و پرورش در کلاسهای چندپایه، توسعه همهجانبه عدالت آموزشی در کلاسهای چندپایه، سازگاری با تحولات دنیای فناوری در کلاسهای چندپایه.
The Goals and Necessity of Blended Learning in Elementary School Multi-Grade Classrooms
English Abstract: To identify the goals and necessity of blended learning in elementary school classrooms, in addition to a thorough literature search, a group of 15 experts in learning, technology, and teaching multi-grade classrooms was interviewed. Data analysis revealed 3 main goals, 11 objectives, and 44 concepts, the validity, reliability, transferability, and verifiability of which was established using Lincoln and Goya method as well as expert views. The three main goals are reinforcement of the educational system’s effectiveness and efficiency, expansion of educational justice all around, and adaptation to the developments in the world of technology.
Keywords: blended learning , elementary school , multi-grade classrooms .