چکیده فارسی: این پژوهش به منظور شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای الگوی برنامهدرسی لایهای برمبنای روش دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی انجام شده است. برای این هدف از شیوه دلفی فازی استفاده شده که یکی از روشهای مؤثر دستیابی به توافق گروهی خبرگان است. جامعه پژوهش در این بخش، متخصصان حوزه برنامهدرسی بودند که با استفاده از رویکرد هدفمند قضاوتی 30 نفر از میان آنها برگزیده شدند و در نهایت 20 نفر در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات این بخش از پژوهش، پرسشنامه محققساخته برمبنای ویژگیهای الگوی پیشنهادی بود. سپس به تعیین اهمیت نسبی ابعاد و مؤلفههای الگوی برنامه درسی لایهای از نظر خبرگان علمی به شیوه تحلیل سلسلهمراتبی(AHP) پرداخته شد. برای این منظور پرسشنامه مقایسات زوجی تهیه و به شیوه الکترونیکی میان شرکتکنندگان در پژوهش توزیع شد. برای بیان مقایسات زوجی از شرکتکنندگان مرحله قبل استفاده شد. این اقدامات منجر به شناسایی و تأیید 45 مؤلفه در 9 بعد طراحی، هدف، محتوا، روش، تکالیف یادگیری، محیط یادگیری، دانشآموز، معلم و ارزشیابی در الگوی برنامهدرسی لایهای شد. نتایج حاصل از تحلیل بر مبنای فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) حاکی از آن است که بعد معلم، در الگوی برنامهدرسی لایهای دارای بیشترین اهمیت است.
Identification and Prioritization of Dimensions and Constituents of Layered Curriculum Based on Fuzzy Delphi and AHP Methods
English Abstract: Based on the assumption of diversity of interest and ability among learners, a layered curriculum can meet the challenges of a diverse population of learners. To identify and prioritize the dimension and constituents of such a curriculum, a group of 20 curriculum planning experts was given a specially constructed questionnaire on the characteristics of layered curriculum and then the relative significance/importance of derived dimensions and constituents by the use of Fuzzy Delphi method, was determined using the AHP method. As a result a set of 9 dimensions of design, objective, content, methods, learning tasks, learning environment, learner, teacher, and assessment with 45 constituents were identified where in teacher ranks first in terms significance.
Keywords: layered curriculum , Fuzzy Delphi , Analytic Hierarchy Process (AHP) .