چکیده فارسی: مدرسان خبره نقش اساسی در کیفیت بخشیدن به فرایند تربیت معلم دارند و توجه به بازاندیشی و تدوین برنامههای درسی تعالی حرفهای مدرسان امری ضروری است. بهرهگیری از شیوه پژوهش تطبیقی برای دسترسی به تجارب آموزشی کشورهای پیشرو در آموزش میتواند مفید واقع شود. بر این اساس، مطالعهای تطبیقی درباره مؤلفههای برنامه درسی تعالی حرفهای مدرسان تربیت معلم فنلاند، سنگاپور و ایران در قالب یک طرح پژوهش کیفی انجام شده است. برای تحلیل دادهها، الگوی چهار مرحلهای بردی بهکار رفته و نقاط اشتراک و تمایز برنامهها استخراج شدهاند. نقاط اشتراک برنامه درسی تعالی حرفهای مدرسان ایران با فنلاند و سنگاپور در بخش اهداف، محتوا و شیوۀ اجرا به ترتیب شامل آیندهپژوهی، دانش پداگوژی محتوا، تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از روشهای کلاسیک و سنتی بوده است. وجوه تمایز برنامههای ایران در بخش اهداف و محتوا به ترتیب شامل تأکید بر حفظ ارزشهای تربیت اسلامی، تأکید بر تولید مقاله، کتاب و ابزارهای آموزشی تقاضا- محور بوده و در شیوه اجرا کمتر از رویکردهای یکپارچهسازی، پژوهش و پرسش- محوری، میان- رشته ای، پرورش تفکر چندبعدی و روشهای تعاملیِ به اشتراکگذاری و همکاری، شبکهسازی، روشهای یادگیری ترکیبی مبتنی بر محیط کار و در تعامل با جامعه استفاده شده است. برنامههای فنلاند و سنگاپور بیشتر در محتوا و شیوۀ اجرای برنامهها نقاط مشترک داشتند و برنامهها در جهت یکپارچهسازی و توسعه ملی با حفظ فرهنگ سرزمینشان عملیاتی شدهاند.
A Comparative Study of the Curricula for Professional Development of Teacher Educators in Finland, Singapore, and Iran
English Abstract: The process of training teachers and its quality depends much on the professionalism of its instructors and the curriculum for their development. To improve this curriculum, its comparison to that used in advanced countries can be useful. Considering the goals, content, and ways of implementing the curricula for development of teacher educators in Finland, Singapore, and Iran, their similarities and differences were identified using the Bereday model. Although in all three curricula future oriented research, pedagogical content, electronic content productions, and the use of traditional methods are emphasized, it is the contrasts between the Iranian curriculum and that of the other two countries that seem to deserve closer attention. Emphasizing Islamic values, as well as articles, books, and instructional instruments production in both goals and content areas, the Iranian curriculum lacks approaches that emphasize integration, research, inquisitiveness, multidimensional thinking, interactive methods of sharing, cooperation, networking, and methods of combinatory learning that are based on the work environment and social interaction. The other two programs are similar in content and implementation method as they both emphasize integration and national development while protecting their native culture.
Keywords: professional development , Farhangian University , teacher training , higher education curriculum .