چکیده فارسی: پژوهش حاضر در پی شناسایی مهمترین مسائل آموزشی معلمان دورۀ ابتدایی در کلاسهای تکپایه و یافتن راهکارهایی برای کاهش آنها در اجرای برنامههای درسی بوده است. به این منظور طی دو مرحله با روش پژوهش پیمایشی و از طریق پرسشنامه باز-پاسخ و مصاحبه برای گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری اقدام شده است. در مرحله اول نمونهای هدفمند به تعداد 40 نفر برای تکمیل پرسشنامه باز-پاسخ مشارکت داشتند. پس از تحلیل محتوای اطلاعات بهدستآمده، 16 مسئله شناسایی شد که در میان این مسائل، دو مقولۀ «تراکم بالای جمعیت کلاسها» و «عدم توجیه اولیا و نحوه مواجهه و مدیریت انتظارات آنان» بالاترین فراوانی را در میان پاسخهای شرکتکنندگان داشتند. در مرحله دوم از طریق مصاحبه 16 نفر از صاحبنظران دارای مدارک تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم تربیتی و تجربه تدریس در دوره ابتدایی به ارائه راهکار پرداختند که پس از تحلیل محتوا و کدگذاری متون مصاحبه 104 راهکار جزئی و 43 راهکار کلی بهعنوان یافتههای پژوهش به دست آمد. روایی محتوای ابزار مصاحبه را صاحبنظران علوم تربیتی بررسی و تأیید کردند و برای اعتباریابی یافتهها از روش ارجاع مجدد نتایج تحلیل به مشارکتکنندگان بهره گرفتهشد. در این راهکارها پیشبینی فرایند توانمندسازی معلمان، مدیران، اولیا، بازنگری نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و بازسازماندهی فضاهای آموزشی به چشم میخورد. همچنین بررسی راهکارها نشان داد که در صورت کاربست آنها همه عناصر برنامه درسی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، اما عنصر«معلم» بیشترین تأثیرپذیری را خواهد داشت ضمن آنکه بهمنزلۀ عنصر بنیادی در کاهش مسائل نیز شناساییشده است.
The Most Significant Instructional Issues Faced by Teachers and Ways of Dealing with them while Implementing the Elementary School Curriculum
English Abstract: To identify instructional issues faced by teachers a group of 40 elementary school teachers was given a questionnaire with open answer questions on issues that they are facing. Sixteen issues were identified among which “heavily populated classrooms” and “ways of dealing with parental expectations” ranked highest. The identified issues were discussed with a group of 16 experts with graduate degrees and teaching experience during individual interviews seeking solutions to the given problems. The analysis of the responses yielded a set of 43 general and 104 particular guidelines which were validated through participants’ feedback. Instructional empowerment for teachers, principals, and parents, review of the academic evaluation system, and reorganization of the educational spaces are among the yielded guidelines. Furthermore, the guidelines cover all aspects of the curriculum with “teacher” being the most crucial element in reducing the identified problems.
Keywords: curriculum , teachers , elementary school , instructional issues , guideline .