چکیده فارسی: هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی تربیت شهروندی اسلامی از طریق سازماندهی، تلخیص و ارزشیابی متون و دادههای مطالعات انجام شده و احصای پیام مشترک اصلی و پنهان پژوهشهای انجامشده در حوزۀ تربیت شهروندی اسلامی بهمنظور کاربردی کردن و کاربست آنهاست. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق فراترکیب بهمنظور ادغام نتایج پژوهشهای قبلی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه منابع نظری و تجربی پیشین مرتبط با پژوهش بود که با روش نمونهگیری هدفمند 42 مطالعه برای بررسی نهایی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و برای تجزیه وتحلیل اطلاعات گردآوری شده از روش تحلیل محتوای کیفی به روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی مطالعات انجام شده پیشین نشان داد که تربیت شهروند اسلامی بر اساس ده اصل تربیتی (اجتماعمدارانه، آزادیخواهانه، عدالتطلبانه، شرافتمندانه، اعتدالگرایانه، وظیفهمدارانه، توحیدگرایانه، فکورانه، درمانگرایانه، ترقیمدارانه) و در قالب 18 مؤلفه بوده که با استفاده از شاخص کاپا با مقدار 0/86 مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. بنابراین پیشنهاد شده است که متخصصان تعلیم و تربیت در امر تربیت شهروند اسلامی این اصول و مؤلفهها را مورد تأکید قرار دهند.
A Training Model for Islamic Citizenship Built upon a Meta-Synthesis of the Findings of Theoretically Based Studies
English Abstract: To construct a practical training model for Islamic citizenship, from among all studies conducted in this area 42 were selected and then content analyzed. Summing up the findings are a set of ten educational principles and 18 constituents confirmed by a group of experts to be valid. Any training program needs to be socially based, liberal, and justice oriented, focused on honor, moderation, duty, and monotheism, while emphasizing thoughtfulness, progressiveness, and being therapeutic. Thus, it is suggested that these principles and their constituents be used by those involved in the task of training Islamic citizens.
Keywords: Citizenship Education , meta-synthesis , Islamic citizenship training .