چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت برنامههای آموزش تلویزیونی دروس ریاضیات و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفته و نوع پژوهش ارزشیابانه است. جامعه آماری، همه جلسات تدریس تلویزیونی دروس علومتجربی و ریاضیات پایه پنجم ابتدایی بوده که با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند واحد متوالی، هفت جلسه برای ارزشیابی انتخاب شده است. به منظور گردآوری دادهها، از ابزار محققساخته استفاده شده و ارزشیابی را 13 متخصص رشتههای تکنولوژی آموزشی و برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز و معلمان دروس علوم تجربی و ریاضی انجام دادهاند. برای بررسی پایایی ابزار از توافق میان ارزیابان استفاده شده و ضریب توافق 0/78 به دست آمده است که حاکی از پایایی بالای ابزار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تکنمونهای استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که کیفیت تدریس تلویزیونی در درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی در مؤلفههای محتوا (4/92)، طرح تدریس (3/60) و فنی (4/65) و در درس علومتجربی در مؤلفههای محتوا (4/90)، طرح تدریس (3/52) و فنی (4/65) بالاتر از حد متوسط بوده و از مطلوبیت کافی برخوردار است. از میان گویههای مؤلفه طرح تدریس، برانگیختن تفکر یادگیرندگان، مرور و جمعبندی مطالب ارائه شده، مواد آموزشی کمکی و بیان اهداف آموزشی، در هر دو درس نیاز به توجه بیشتر دارند.
Evaluation of Television Programs that Taught Fifth Grade Math and Science during COVID-19 Era
English Abstract: To determine the quality of TV programs teaching math and science to fifth graders during COVID-19 era, a sample of seven sessions was selected for observation by a team of 13 experts that included instructional technologists, curriculum planners, and teachers. The instrument used was assumed to be valid and reliable since the inter-rater agreement was calculated to be 0.78. The data analysis revealed that the quality of teaching in all areas of concern (content, instructional design, and technology) was above average and hence, adequate in both subjects. However, in the design of both courses attention to motivating learner to think, and materials’ summation and conclusion was rated inadequate.
Keywords: evaluation , COVID-19 , TV programs , teaching through television .