چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای فرهنگ یادگیری دانشآموزان و به منظور تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین و ارائه چارچوبی جامع از فرهنگ یادگیری با بهکارگیری روش سنتزپژوهی (الگوی شش مرحلهای روبرتس) انجام شده است. قلمرو مطالعاتی شامل همه پژوهشهای علمی معتبر در زمینه فرهنگ یادگیری دانشآموزان بود که تا سال 1398 (2019) در پایگاههای علمی معتبر منتشر شدهاند. معیارهای ورود و خروج پژوهشها به روند تحلیل، بهکارگیری روشهای کمی و کیفی معتبر، پژوهش روی جامعه دانشآموزی، معتبر بودن مجلات و کفایت اطلاعات ارائه شده بود. در پژوهش حاضر از میان مطالعات شناسایی شده از طریق جستجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی تعداد 13 پژوهش براساس معیارهای ورود و خروج برای تحلیل نهایی انتخاب شده است. به منظور گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشها از فرم کاربرگ طراحی شدۀ پژوهشگران استفاده شده است. یافتههای مطالعات منتخب در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و برای کنترل اعتبار کدهای تنظیم شده و صحت یافتهها از روش مرور همتایان استفاده شده است و برای اطمینان از نحوه کدگذاری از یک ارزیاب بیرونی برای کدگذاری مجدد یافتهها استفاده شده است. میزان توافق میان کدگذاران با استفاده از ضریب کاپای کوهن 0/81 محاسبه شده است. بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، فرهنگ یادگیری دانشآموزان در 8 کد گزینشی، 31 کد محوری و 230 کد باز طبقهبندی شده است. با توجه به یافتههای پژوهش، مؤلفههای فرهنگ یادگیری دانشآموزان شامل نظارت بر یادگیری، فعالیتهای یادگیری دانشآموزان، دیدگاههای آموزشی معلم، مدیریت کلاس، نگرش دانشآموزان، محیط یادگیری، تعاملات اجتماعی و رفتارهای آموزشی و یادگیری دانشآموزان است.
Students’ Culture of Learning and its Constituents
English Abstract: To portray the overall culture of learning among Iranian students through identification of its components and suggesting a framework, the findings of all previous research, conducted prior to 2019, are synthesized through Roberts’ model herein. Based on the quality of the research, 13 reports were selected and their findings categorized. To validate the categorization, the categories were peer reviewed and externally evaluated. Data analyses yielded a high measure of agreement among reviewers (0.81). The main components of the Iranian students’ culture of learning are identified as the following: learning supervision, learning activities, teacher’s instructional perspective, classroom management, students’ attitude, learning environment, students’ social interactions, and students’ learning habits.
Keywords: synthesis , students’ learning culture , cultural components .