چکیده فارسی: در نهاد مراقبت پدرانه، فردی برای مراقبت و پیگیری امور عدهای از دانشآموزان در مدرسه در نظر گرفته میشود. این نهاد ابتدا در مدارس کلیسا به وجود آمد و در ادامه دچار تحولاتی شد. با بررسی ریشههای تاریخی و تحلیل مفهوم «مراقبت پدرانه»، مفاهیم «قیمیت»، «اصلاحگری اجتماعی-اخلاقی»، «اقتدار، کنترل و مراقبت»، «نگاه کلگرایانه به فرد و تربیت»، «رستگاری-محوری و خیرخواهی»، «فردینگری (شخصیسازی)» و «عشق و نوعدوستی» به منزلۀ مفاهیم زیرساز این طرح تعیین شدهاند. با دستهبندی رویکردهای موجود مراقبت پدرانه به سه ویراست «مراقبت پدرانه برای کنترل و انضباط»، «مراقبت پدرانه برای رفع ناهنجاریهای فردی و جمعی» و «مراقبت پدرانه برای پیشرفت تحصیلی» و بررسی مفاهیم زیرساز هرکدام، ویراست «مراقب پدرانه انسانی» پیشنهاد شده است. همچنین با توجه به مفاهیم استخراج شده تهدیدها و فرصتهای این طرح استخراج شد. در بخش تهدیدها به «اقتدار صوری و کنترل بیرونی»، «قدرت پنهان شده در نقاب شبانی و اصلاحگری»، «پرورش خویشتن رام و کاذب» و «جایگزینی تربیت با تلقین و عادت» و در بخش فرصتها به «ورود اخلاق و خیرخواهی به مدرسه»، «جامعیت نگاه در نگریستن به شاگرد و تربیت»، «شخصیسازی آموزش و عبور از آموزش تودهوار» و «دمیده شدن نسیم عشق در فضای مدرسه» اشاره شده است.
Pastoral Care at Schools: An Educational Plan, its Nature and Underpinning Concepts
English Abstract: Pastoral care is a concept that was initially used among Christians and in their Church-dependent schools wherein the care of a group of students was given to an individual as their guardian who looked after their moral and social wellbeing. As such, three approaches to such guardianship have developed: one emphasizing discipline and control, the other focusing on eliminating personal and group abnormalities, while the third looks after the academic advancement of the pupils. Perusing through the underpinning concepts of these approaches, a fourth approach was developed and herein suggested: Humanitarian Pastoral Care. Recognizing both its advantages and threats, it is aimed at spreading of morality and benevolence, as well as a holistic look at both the student and education, individualization of teaching, and a breeze of love throughout school atmosphere.
Keywords: school , pastoral care , Christianity , underpinning concepts .