چکیده فارسی: با توسعه محیطهای یادگیری الکترونیکی و ترکیب آنها در محیطهای یادگیری حضوری، برخی از معلمان برای طراحی فعالیتهای یادگیری از این محیطها استفاده میکنند. استفاده از ظرفیتهای این محیطها میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش بازدههای یادگیری کمک کند. هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای تربیتی تولید محتوای الکترونیکی با مشارکت دانشآموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. مشارکتکنندگان در آن 20 تن از معلمان فعال در زمینه خلق محتوای الکترونیکی ناحیه یک و دو همدان بودند که با شیوه ملاک- محور انتخاب شدند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و پس از پیادهسازی به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خلق محتوا به منزلۀ فعالیت یادگیری در برنامه درسی دورۀ ابتدایی، دستاوردهای شناختی، فنی، فراشناختی و انگیزشی مهمی به همراه دارد. از لحاظ فنی، تولید محتوای الکترونیکی، مهارت تولید، ویرایش صدا و تصویر، کار با سختافزارها و نرمافزارهای گوناگون، ویدئوکلیپسازی و مهارت جستجوگری در اینترنت را در دانش آموزان تقویت و از منظر شناختی، به فراهم ساختن شرایط یادگیری عمیق و پایدار، پرورش تفکر نقادانه، خلاقانه و تقویت یادگیری کمک میکند. همچنین از منظر فراشناختی، تولید محتوای الکترونیکی به دانشآموزان کمک میکند تا تواناییهای خود، ماهیت تکالیف و نحوه ارزیابی کیفیت آنها را بهتر درک کنند و از بعد انگیزشی نیز درگیری در تولید محتوای الکترونیکی انگیزه درونی دانشآموزان را تقویت و آنها را نسبت به یادگیری موضوع درسی و یادگیری علاقهمندتر میسازد. با توجه به یافتههای این پژوهش، پیشنهادهایی پژوهشی و کاربردی برای کنشگران و پژوهشگران ارائه شده است.
A Look at the Educational Achievements of Creating Electronic Content with the Help of Elementary School Students
English Abstract: With the expansion of electronic learning environments and their combination with the real learning situations, some teachers have utilized them to design learning activities. Such usage can help with the improvement of teaching and learning outcomes. To assess such improvements, a group of Hamadaani teachers active in the area of creating electronic content with the help of students was interviewed and continued to the point of saturation when 20 teachers were interviewed. Theme analyses of the responses yielded positive results all around. Technically, in the opinion of interviewed teachers, students learned skills related to work with the Internet and different software and hardware. Cognitively, they believe that their students have developed critical thinking and lasting learning skills. They also improved in the metacognitive area as they were able to better understand their own abilities, the nature of the tasks, and ways of evaluating their quality. Motivationally too, the students as a result of involvement in production of the content were much more interested in the learning of the subject, according to the teachers. Thus, further research and usage are suggested.
Keywords: elementary school students , creating electronic content , educational advantages , learning activities .