چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر مدلیابی رابطه تفکر خلاق و سازگاری اجتماعی با مسئولیتپذیری محیطزیستی با تأکید بر نقش میانجی استقلال شخصیتی در میان دانشآموزان دوره متوسطه دوم بود. روش اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی و طرح پژوهش همبستگی از نوع الگوی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه اول و دوم و سوم دوره متوسطه دوم منطقه 5 و 6 شهر تهران (5236 N=) در سال تحصیلی 1400-1399 بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد که براساس آن 358 نفر (213 دختر و 145 پسر) از دانشآموزان دوره متوسطه دوم انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه آماری پژوهش از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شده است. برای اندازهگیری تفکر خلاق از آزمون خلاقیت تصویری تورنس (1988)، برای سنجش سازگاری اجتماعی از پرسشنامه سینها و سینگ (1993)، برای سنجش استقلال شخصیتی از مقیاس استاینبرگ و سیلوربرگ (۱۹۸۶) و برای ســنجش مسئولیتپذیری محیطزیستی از پرسـشنامـه هـوی سائوس (2005) استفاده شده است که روایی ظاهری و محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS 24 و SPLS 3 استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که تفکر خلاق و سازگاری اجتماعی بر استقلال شخصیتی اثری مستقیم و معنادار دارند. همچنین تفکر خلاق بر سازگاری اجتماعی تأثیری مثبت و معنادار دارد. افزون بر این، اثر مستقیم تفکر خلاق، سازگاری اجتماعی و استقلال شخصیتی بر مسئولیتپذیری زیستمحیطی در سطح0/01 معنادار است. بهطورکلی، این متغیرها توانستند در حدود 44 درصد از واریانس مسئولیتپذیری محیطزیستی دانشآموزان را تبیین کنند.
The Relation between Creative Thinking, Social Adaptation, and Environmental Accountability Mediated by Personality Independence among High School Students
English Abstract: To show the relation between creative thinking, social adaptation, and environmental accountability, emphasizing the mediating role of personality independence, a categorical sample of 358 high school students was randomly selected and then given four instruments, all of which are constructed abroad, yet their validity was confirmed when the opinions of experts were sought on their formal and content validity, while their internal consistencies have also been confirmed separately. Data analyses show that both creative thinking and social adaptation directly and significantly affect personality independence just as creative thinking affects, positively and significantly, the social adaptation factor. Furthermore, environmental accountability is also directly affected by the other three factors at 0.01 level. All in all, the said three factors can explain %44 of the variance in environmental responsibility among students.
Keywords: creative thinking , social adaptation , environmental accountability/responsibility , personality independence .