چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم ایران با رویکرد راهبردی بود. نوع پژوهش کاربردی و روش تحقیق، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده است. جامعه پژوهش را در بخش کیفی، متخصصان برنامه درسی و اساتید آموزش شیمی ایران و در بخش کمی، دبیران شیمی استان اصفهان تشکیل میدادند. برای نمونهگیری در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند استفاده شده و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری(12 نفر) ادامه یافته است. دربخش کمی، حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان و فرمول کوکران 200 نفر تعیین شده است. ابزارگردآوری دادهها، در بخش کیفی سؤالات نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 0/89 برآورد شده است. تحلیل یافتههای کیفی نشان داد که متخصصان برای سواد شیمی جنبههای گوناگون (دانش، نگرش، مهارت و زمینههای شغلی) قائلاند و از نظر آنان در برنامه درسی شیمی باید به تفسیر علمی پدیدهها و پرورش مهارتها در زمینههای شغلی توجه بیشتری شود. بر اساس یافتههای کمی بالاترین میانگین پاسخها (3/32) مربوط به حیطه اهداف و پایینترین مقدار(2/83) مربوط به حیطه محتوا بود. میزان تحقق برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم در حیطه اهداف، بیشتر از سطح متوسط است و در پارهای از گویهها در حد زیاد مورد توجه دبیران بوده است. در نهایت اینکه سازماندهی محتوا و روشهای تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم باید وضعیتی مناسبتر پیدا کنند.
A Strategic Look at the Senior High School Chemistry Curriculum: The Gap between the Desired and Existing Statuses
English Abstract: To estimate the desired and existing statuses of the senior high school Chemistry Curriculum, a group of experts, consisting of twelve Curriculum and Chemistry Professors, was interviewed; while a sample of 200 high school Chemistry Teachers was given a questionnaire with the internal consistency of 0.89, which was constructed on the basis of the experts’ views on desired status. According to these experts, literacy in Chemistry has many dimensions including knowledge, attitude, skills, and occupational areas; and any Chemistry curriculum should emphasize the scientific interpretation of the phenomenon, and skills development in the occupational areas. The Chemistry teachers rated the existing curriculum rather high on objectives and about average on the content. Eventually, it was recommended that both the content and teaching/evaluation methods be reexamined and improved.
Keywords: curriculum , highschool , teaching Chemistry .