نویسندگان:
جواد علی پور1 ، هاتف پوررشیدی2 .1استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2استادیار گروه ارتباطات، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
چکیده فارسی: امروزه، گسترش حضور در فضای مجازی، چالشهای حقوقی و اخلاقی مهمی را درخصوص دسترسی کودکان به این پدیده بهوجود آورده است. نگرانی والدین بابت دسترسی کودکان به محتواهای نامناسب، ارتباط کودکان با افراد غیرمعمول، سوءاستفادههای جنسی و مالی و همچنین آسیبدیدن ارزشهای اخلاقی باعث شده است والدین محدویتهایی اساسی را در دسترسی کودکان به فضای مجازی ایجاد کنند؛ حال آنکه درواقع، این مسئله، مغایر با حقوق مصرَّح کودکان در حقوق بینالملل و ازجمله کنوانسیون حقوق کودک و حقوق داخلی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و گردآوری دادهها بهروش اسنادی، درصدد پاسخگویی به این پرسش بودهایم که چگونه میتوان دوگانگی حقوق و اخلاق در دسترسی کودکان به فضای مجازی را مرتفع کرد. نتایج پژوهش نشان میدهد حل این دوگانگی حقوقی و اخلاقی در بستر آموزشدهی به کودکان و فراهمکردن زمینههای توسعۀ فکری و مخصوصاً آموزش دادن سواد رسانهای به آنان امکانپذیر است. آموزش دادن سواد رسانهای بهصورت عمومی به کودکان از سنین کم در مدارس، ضمن برطرف کردن نگرانی والدین، یکی از عوامل محافظت از حقوق کودکان در دسترسی به فضای مجازی است که درعین حال، زمینه را برای رشد و توسعۀ فکری آنان فراهم میکند.
Examining the duality of law and ethics in children's access to cyberspace
English Abstract: The expansion of cyberspace has created serious and fundamental legal and ethical challenges regarding children's access to this phenomenon. Concerns about access to inappropriate content, children's communication with strangers, and risks of sexual and financial abuse, as well as the violation of moral values, have led parents to impose strict restrictions on children's access to cyberspace. However, these restrictions may actually violate children's rights as outlined in international law, including the Convention on the Rights of the Child and domestic legislation. This article aims to explore how the balance between rights and ethics in children's access to cyberspace can be achieved through an analytical-descriptive approach and the use of documentary data collection. The findings suggest that resolving this legal and ethical dilemma can be achieved through education, particularly in media literacy. By incorporating media literacy education into public school curricula from an early age, parents' concerns can be addressed while also upholding children's rights to access cyberspace. This approach can also serve as a foundation for children's intellectual growth and development.