نویسندگان:
زهرا لامع1 ، امیر رضا دهقانی نیا2 .1استادیار گروه آموزشی فقه و حقوق اسلامی دانشکدة رفاه، تهران، ایران.
2دانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق دانشگاه عدالت، تهران، ایران
چکیده فارسی: وجود رویکردها و دیدگاههای مختلف میان مذاهب اسلامی موجب برداشتهای مختلف و متعارض از دو آیة 32 و 33 سورة مبارک نور شده است. براساس بعضی از دیدگاهها واژة «استعفاف» در آیة 33 بهمعنای خودداری از ارتکاب گناه است، بدون آنکه با ازدواج همراه باشد و طبق دیدگاه بعضی دیگر «استعفاف» تنها بهمعنای طلب عفت و پاکدامنی است که میتواند با نکاح و ازدواج حاصل شود. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی به تبیین این موضوع پرداخته است که نخستین توصیه اسلام به همة انسانها در مقام ارضای غریزة جنسی، ازدواج است. مقالة حاضر درپی یافتن پاسخی برای این سؤال است که آیا توصیه به نکاح در آیات و روایات، مطلق است یا مقید به قید برخورداری از غنا و وجود امکانات؟ مذاهب اسلامی در پاسخ به این سؤال دیدگاههای متعارضی دارند. عدهای حکم نکاح را مقید و عدهای آن را مطلق بهشمار میآورند. طبق دیدگاه منتخب، از مجموع ادلة قرآنی و روائی به دست میآید که توصیه به استعفاف ازطریق اقدام به ازدواج بهوضوح مشهود است.
Verification of the Application and Enforcement of Marriage Ruling in the Verses and Traditions of Islamic Religions
English Abstract: The existence of different approaches and viewpoints between Islamic schools has raised controversial interpretations of verses 32 and 33 of Surah Al-Noor. Based on some viewpoints, the word “Chastity" in verse 33 means refraining from committing sins, apart from marriage, and based on some other viewpoints, " Chastity " only means a state of piousness and paragon, which could be obtained through the marriage. This research which is done by descriptive-analytical method, shows that the first and foremost recommendation of Islam to all humankinds in satisfying their sexual instinct is marriage. The present article aims to answer the question whether the marriage recommendation in the verses and traditions is absolute or is relatively bound up by the condition of being wealthy? Islamic religions have contradictory viewpoints on this question. Some regard the decree of marriage binding and some others consider it as an absolute entity. According to the selected view, obtained from the sum of the Qur'anic and narrational data, the recommendation to chastity through the marriage is clearly evident.