نویسندگان:
ناهیده نجاردرخشانی1 ، علیرضا محسنی تبریزی2 ، عاصمه قاسمی3 .1دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی ، واجد علوم تجقیفات تهران
2استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران
3یییی
چکیده فارسی:
در عصر اینترنت و فن آوری های نوین، عدم توافق در نگرش ها، ارزش ها و هنجارها منجر به کشمکش و اختلاف نظرهای مهم میان والدین و فرزندان و فاصله گرفتن آنها از همدیگر شده است. هدف کلی این پژوهش، دستیابی به آثار استفاده جوانان از شبکههای اجتماعی مجازی بر تعارض آنان با مادران است.
پژوهش حاضر به شیوهی پیمایش است. چارچوب نظری این مطالعه تلفیقی از نظریات مارگارت مید، اینگلهارت، بوردیو، گیدنز، مکلوهان و اریکسون میباشد، نمونه آماری تحقیق، شامل 367 نفری از دانشجویان زن و مرد در همهی رشتهها در مقطع کارشناسی است که به صورت نمونهگیری طبقهای _ تصادفی انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته، استفاده شده است. روایی صوری پرسش نامه بر اساس نظرات متخصصان و اساتید دانشگاه و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ انجام گرفته است.
در این مطالعه، برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدلهای PLS استفاده گردیده است. یافتهها به طور کلی نشان میدهند استفاده دانشجویان از شبکههای مجازی داخلی و خارجی، تعداد عضویت جوانان در شبکههای مجازی و تعامل بین مادران و فرزندان اثر مستفیم و معنیدار بر تعارض آنها با مادران دارد. دو متغیر دسترسی به شبکههای مجازی و استفاده مادر از شبکههای مجازی در مدل تعارض با مادر به صورت غیرمستقیم معنی دار شده است. سه متغیر اهداف استفاده و زمان صرف شده جوانان در ورود به شبکههای مجازی و دسترسی جوانان به شبکههای مجازی به طور مستقیم معنی دار نشده است.
در این بررسی، تعارض جوانان با مادران در حد متوسط است.
Evaluating the Effect of Using Social Media Networks by Children on their Conflicts with Their Mothers (Case of Study: Students of Science and Technology University)
English Abstract: In the time of the Internet and modern technologies , The lack of agreement in attitudes, values, and norms has led to conflicts and significant disagreements between parents and children and their distance from each other. Therefore, this research aimed to evaluate the effects of young people's use of social media networks on their conflict with their mothers. This research was conducted through a survey approach. The theoretical framework of this study was a combination of theories by Margaret Mead, Inglehart, Bourdieu, Giddens,. The statistical sample of the research included 367 male and female undergraduate students from all fields of study at Iran University of Science and Technology. The face validity of the questionnaire was established based on the opinions of experts and university professors, and its reliability was confirmed through Cronbach's alpha coefficient. In this study, PLS models were used to test the conceptual model of the research. The findings indicated that students' use of domestic and international social networks, the number of youth memberships in social networks, and the interaction between mothers and children directly and significantly affected their conflict with mothers. Two variables, access to social networks and mothers' use of social networks, were indirectly significant in the conflict model with mothers. Three variables—purposes of use, time spent by youth on social media networks, and youth access to social networks—were not directly significant. The results of the variable description of conflict with mothers indicated that the conflict between young people and mothers is generally moderate