نویسندگان:
شهلا زیوری1 ، امیر قمرانی2 ، قاسم نوروزی3 .1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،. دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران.
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان.اصفهان، ایران.
3دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان.اصفهان، ایران.
چکیده فارسی:
مقدمه: این پژوهش با هدف اثر بخشی آموزش مبتنی بر اثر پیگمالیون به معلمان بر کاهش اختلالهای هیجانی، رفتاری دانش آموزان مهاجر افغانستانی بود.
روش: طرح کلی پژوهش حاضر، با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان 7 تا 12ساله مقطع ابتدایی منطقه 6-5-4 مدارس خودگردان افغانستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1402در نظر گرفته شد که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند، سپس 30 نفر بر اساس ملاک های ورود و با روش نمونهگیری هدفمند ( 15 نفر) در گروه آزمایش و (15 نفر) در گروه کنترل قرار گرفتند. ابــزار مــورد اســتفاده در پژوهش، پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر فرم معلم به عنوان پیش آزمون اجرا و مداخلات مربوط به آموزش پیگمالیون به مدت 8 جلسه آموزشی یک ساعته طی 2 جلسه در هفته بر روی معلمان گروه آزمایش انجام گرفت و پس از اتمام برنامه آموزش پس آزمون اجرا شد؛ سپس پیگیری (دوماه پس ازاجرای پس آزمون) بعمل آمد. برای تحلیل دادهها از نـرم افـزار SPSS در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیـار) و اسـتنباطی (تحلیل اندازهگیریهای مکرر) استفاده شد.
یافتهها: نتایج میانگین نمرات اختلال های رفتاری درونی شده، اختلال های رفتاری برونی شده، اختلال های رفتاری (نمره کل) دانش آموزان، گروه های آزمایش طی مراحل پس آزمون و پیگیری نسبت به پیش آزمون روند کاهشی داشته است که در بین نمرات پیشآزمون اختلال های رفتاری برونی شده با نمرات پس آزمون و پیگیری اختلال های رفتاری برونی شده تفاوت معنی داری (001/0p<) و جود دارد. به عبارت دیگر هم تاثیر آموزش و هم تاثیر زمان، معنی دار میباشد.
نتیجه گیری: در بافت آموزشی دانش آموزان افغانستانی مقیم اصفهان، ادراک معلم یکی از عوامل اثر گذار برکاهش اختلال های هیجانی- رفتاری دانش آموزان اسـت و لذا مداخلات مبتنی بر اثر پیگمالیون را می توان در برنامههای آموزشی قرار داد و استفاده از آن را به درمانگران، مربیان، روانشناسان و مشاوران پیشنهاد نمود.
The effectiveness of teaching based on the Pygmalion effect to teachers on reducing emotional and behavioral disorders of Afghan immigrant students
English Abstract: Introduction: This study aimed to examine the effectiveness of Pygmalion effect-based teaching for teachers in reducing emotional and behavioral disorders among Afghan immigrant students. Method: The study was semi-experimental with a pre-test-post-test and follow-up design involving experimental and control groups. The statistical population consisted of all elementary school students aged 7 to 12 years in districts 4, 5, and 6 of Afghan autonomous schools in Isfahan City during the academic year 2022-2023. The sample was selected using multi-stage random sampling, and 30 students were chosen based on entry criteria and purposive sampling method (15 in the experimental group and 15 in the control group). The research tool was the Rutter teacher's behavioral evaluation questionnaire, used as a pre-test. The Pygmalion-based teaching interventions were conducted over 8 one-hour training sessions, held twice a week, for the teachers of the experimental group. After the completion of the training program, the post-test was implemented; then a follow-up was done two months after the post-test. Data were analyzed using SPSS software at descriptive (mean and standard deviation) and inferential (repeated measurement analysis). Results: The results indicate that the average scores of internalized behavioral disorders, externalized behavioral disorders, and total behavioral disorders in students decreased during the post-test and follow-up stages compared to the pre-test. There was a significant difference (p<0.001) between the pre-test scores and the post-test and follow-up scores of externalized behavioral disorders, indicating that both the effect of education and the effect of time were significant. Conclusion: In the educational context of Afghan students living in Isfahan, teachers' perception is a key factor in reducing students' emotional and behavioral disorders. Therefore, Pygmalion effect-based interventions can be incorporated into educational programs and recommended to therapists, trainers, psychologists, and counselors.