نویسندگان:
علی عظیمی1 ، ابراهیم نعیمی2 ، سیده لیلا حق پرست3 ، حامد رضائی4 .1کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، گروه مشاوره، تهران، ایران
2دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، گروه مشاوره، تهران، ایران
4کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، گروه مشاوره، تهران، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: پیشرفت فناوری و ارتباطات اینترنتی در دهههای اخیر، تأثیرات بسیاری بر روابط عاطفی داشته و موجب افزایش چشمگیر روابط عاطفی از راه دور شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشهای پسران نوجوان در روابط عاطفی آنلاین انجامشدهاست. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی صورت گرفته است. جامعه مورد پژوهش از میان نوجوانان 20 -16 ساله ساکن شهر رفسنجان در بهار سال 1402 بوده که نمونه به وسیله نمونه گیری مبتنی بر هدف با معیار اصلی اینکه نوجوان با فرد دیگری که در فاصله بیشتر از 100 کیلومتر قرار دارد، دارای ارتباط عاطفی باشد. نمونه گیری تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت و با 11 مصاحبه تکمیل شد. داده ها بهوسیله مصاحبه های بدون ساختار جمعآوری شد و با روش کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: پس از کدگذاری دادهها یافته ها در 8 مضمون محوری و 3 مضمون اصلی «چالشهای روانشناختی، چالشهای مرتبط با اجتماع و فرهنگ و چالشهای مرتبط با شبکه های اجتماعی» طبقه بندی شدند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش، پسران نوجوان در روابط عاطفی آنلاین از راه دور با مشکلات و چالشهای متعددی روبهرو هستند. شناخت این چالشها میتواند به ما کمک کند تا بهتر درک کنیم که چگونه میتوانیم به آنها پاسخ دهیم و با درک نیازهای و تجربههای آنان راهکارهایی را تدوین کنیم و آنان را به سمت روابط عاطفی سالم و عمیق هدایت کنیم.
Exploring the Challenges of Adolescent Boys in Online Long-Distance Romantic Relationships
English Abstract: Introduction: Recent advances in technology and online communications have had significant impacts on emotional relationships, leading to a noticeable increase in long-distance emotional relationships.The present research aims to investigate the challenges faced by adolescent boys in online emotional relationships. Method: This qualitative research is conducted with a phenomenological approach. The study population consisted of adolescents aged 16 to 20 residing in Rafsanjan in the spring of 2023. The sample was selected using purposive sampling, with the main criterion being that adolescents have an emotional connection with someone living more than 100 kilometers away. Data collection continued until data saturation was achieved and was completed with 11 interviews. Data was collected through unstructured interviews and analyzed using the content analysis method.. Findings: After coding the data, the findings were categorized into 8 thematic codes and 3 main themes: "psychological challenges," "sociocultural challenges," and "challenges related to social networks." Discussion: Based on the research findings, adolescent boys in long-distance online emotional relationships face various problems and challenges. Understanding these challenges can assist us in better comprehending how to address them, formulate solutions based on their needs and experiences, and guide them toward healthy and deep emotional relationships.