نویسندگان:
علیرضا شریفی اردانی1 ، فاطمه یاوری2 ، فریده سادات سجادی پور3 ، سمیه یزدانی4 ، غلام رضا اکرمی ابرقوئی5 .1دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.
2مربی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3مربی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، یزد، ایران.
5کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده فارسی:
مقدمه: ویژگیها و صفات والدین نقش مهمی در نحوه اجتماعی سازی فرزندانشان به لحاظ هیجانی دارند، از این رو هدف این پژوهش، بررسی نقش توانمندیهای منش والدین در تبیین سبکهای اجتماعی سازی هیجانی فرزندان با توجه به نقش میانجی گر نظمبخشی هیجان بود.
روش: روش پژوهش از نوع توصیفی –همبستگی بود. جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بود. حجم نمونه 300 نفر و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند که در نهایت 286 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای شیوههای برخورد با هیجانات منفی کودکان (CCNES)، مشکلات در نظمبخشی هیجانی (DERS) و آزمون مختصر توانمندیهای منش (BST) بودند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS23 و همچنین جهت انجام معادلات ساختاری از نرم افزار PLS-SEM3 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که توانمندی منش تبیینکننده CCNE حمایتی (18/0=β، 16/0= p) نبود، اما به طور منفی تبیینکننده CCNE غیر حمایتی (57/0-=β، 001/0=p) بود. توانمندیهای منش والدین تبیینکننده مثبت تنظیم هیجان (55/0=β، 001/0= p) بود. یافتهها نشان داد تنظیم هیجان تبیینکننده CCNE حمایتی (09/0-=β،59/0= p) و CCNE غیر حمایتی (07/0-=β،73/0= p) نیست. اثرات غیرمستقیم توانمندی منش والدین به CCNE حمایتی و غیر حمایتی با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجانی غیر معنیدار است.
نتیجهگیری: به طور کلی بر اساس نتایج میتوان گفت که توانمندیهای منش شخصیت که تشکیلدهنده فضیلتهای انسان هستند، میتوانند منجر به افزایش تنظیم هیجانی و همچنین منجر به کاهش برخوردهای غیر حمایتی CCNE در والدین گردند.
Investigating the role of parents' character strengths in explaining emotional socialization concerning the mediation role of emotion regulation
English Abstract: Abstract Introduction: The characteristics and traits of parents play an important role in the emotional socialization of their children, so the purpose of this research was to investigate the role of parents' character strengths in explaining the emotional socialization styles concerning the mediator role of emotion regulation. Methods: The research method is a descriptive correlation. The statistical population was the parents of primary school students in Yazd in the academic year 2020-2021. The sample size was 300 people and they were selected by the multi-stage cluster sampling method, and finally, 286 people completed the questionnaires. Research measurements included the Coping with Children’s Negative Emotions Scale (CCNES), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), and Brief Strength Test (BST). SPSS23 and PLS-SEM3 software was used for data analysis. Result: The results showed that parents' character strengths do not explain supportive CCNE (β=0.18, p=0.16), but negatively explain non-supportive CCNE (β=-0.57, p=0.001). character strengths are a positive explainer of emotion regulation (β=0.55, p=0.001). The findings showed that emotion regulation does not explain supportive CCNE (β = -0.09, p = 0.59) and non-supportive CCNE (β = -0.07, p = 0.73). The indirect effects of parents' character strengths on supportive and non-supportive CCNE due to the mediating role of emotional regulation are not significant. Conclusion: In general, it can be said that the character strengths that constitute human virtues can lead to an increase in emotional regulation in parents and, on the other hand, lead to a decrease in non-supportive CCNE in parents.