چکیده فارسی: پژوهش حاضربا هدف بررسی و مقایسه تأثیر وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی انجام گرفته است.جامعه آماری شامل دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی شهر تهران است که تعداد آنها در سال تحصیلی 94-93، 599659 نفر بوده است. تعداد نمونه پژوهش طبق فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد که به 400 نفر افزایش داده شد و به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. نخست شهر تهران به پنج ناحیه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شد و از هر منطقه یک مدرسه هوشمند و یک مدرسه عادی به صورت تصادفی انتخاب شد. سپس از هر مدرسه به صورت تصادفی کلاسها و دانش آموزانی انتخاب شدند و پرسشنامهها میان آنان توزیع شد. یافته ها بااستفاده از آزمون آنالیز واریانس چند سویه تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادی تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد، در حالی که میزان مهارتهای اجتماعی دختران از پسران مورد مطالعه بیشتر است. این موضوع در هردوگروه دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی صدق میکند.همچنین یافته ها مؤید آن است که دانش آموزان وابسته و غیروابسته به اینترنت ازلحاظ مهارتهای اجتماعی تفاوت معنادار دارند، یعنی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان وابسته بیشتر است.
Examining the Impact of Internet Addiction on Students’ Social Skills in Smart and Regular Schools
English Abstract: The present study was undertaken to examine the impact of Internet addiction on students’ social skills in smart and regular schools. The population of the study included the entire Tehrani junior and senior secondary school students in 2014-2015 academic year. The sample size was determined to be 384 based on Cochran’s formula and this number was increased to 400 students. For the purpose of sampling multi-stage cluster sampling method was used. The instrumentation comprised the Internet Addiction Test (Young, 1998) and social skills questionnaire. The obtained data were analyzed by using MANOVA. Results showed that there was no significant difference between smart and regular schools in terms of students’ social skills. Furthermore, in both smart and regular schools girls had the edge over boys regarding social skills. In addition, findings indicated that there was a significant difference between Internet-dependent students and those who did not show dependency on the Internet. In fact, Internet-dependent students demonstrated higher social skills.
Keywords: students , social skills , Internet addiction , smart school , regular school .