نویسندگان:
رضا فرجی1 ، مجتبی رنجبری2 ، ایوب مرادی3 ، محمد امیری4 .1گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ،جوانرود، ایران
2مسئول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
3دانشگاه علامه طباطبایی تهران
4دکترای جمعیتشناسی دانشگاه تهران/ مدرس دانشگاه تربیت معلم بجنورد
چکیده فارسی: هدف: جهتگیری جامعه پسندانه از متغیرهای مهم دوره نوجوانی است که میتواند نقش قابلتوجهی در کاهش مشکلات اجتماعی و افزایش سلامت جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر به تعیین نقش احساس برخورداری از حقوق شهروندی و ابعاد سرمایههای اجتماعی در جهتگیری جامعه پسندانه دانشآموزان می پردازد. روش: به این منظور نمونهای شامل 360 دانشآموز دختر و پسر متوسطه دوم کرمانشاه بوسیلهی پرسشنامه احساس برخورداری از حقوق شهروندی (سام آرام و برزگر، 1395)، پرسشنامه جهتگیری جامعه پسندانه (پنر و همکاران، 2008) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000) مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که احساس برخورداری از حقوق شهروندی (ابعاد حقوق اجتماعی، فرهنگی و مدنی) در مجموع 20 درصد و سرمایههای اجتماعی (ابعاد پیشگامی در فعالیتهای اجتماعی، ارتباط تحصیلی/کاری، ارتباط با دوستان و ارزش زندگی) نیز در مجموع 5/27 درصد از واریانس جهتگیری جامعه پسندانه را در جهت مثبت پیشبینی میکنند (05/0P<). نتیجهگیری: این نتایج نشاندهندة اثرات مثبت سازههای احساس برخورداری از حقوق شهروندی و سرمایههای اجتماعی در جهتگیری جامعه پسندانه دانشآموزان است، بنابراین سازههای مذکور نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین و برنامهریزان کشوری و خصوصاً آموزشوپرورش هستند.
Investigating the Role of Feelings of Security in Possessing Citizenship Rights and Dimensions of Social Capital on Students' Prosaically Behavior Orientation
English Abstract: Introduction: prosaically behavior orientation is a very important issue among adolescents and also has a significant effect on reducing adolescents'' social problems. The purpose of the present research was to study the effect of possessing citizenship rights and dimensions of social capital on prosaically behavior orientation of students. Methods: The population of the present research included 360 male and female students of Kermanshah; they were evaluated by questionnaire of possessing citizenship rights (Sam Aram & Barzegar, 2016), and prosaically behavior orientation inventory (Pinner et al., 2008), and social capital questionnaire of Onyx and Bolen (2000). Regression analysis was used in order to analyze data. Findings: the results of the present research showed that possessing citizenship rights (social, cultural, and civil rights), and social capital (dimensions of pioneering in social activities, academic/work relationship, relationship with friends and the value of life) respectively predict 20 and 27.5 percent of prosocial behavior orientation variance positively (p<0.05). Conclusion: the results show positive effects, citizenship rights possession, and social capital in prosaically behavior orientation; it also requires more attention from education officials.