چکیده فارسی: ازدواج یکی از مهمترین روابط اجتماعی و صمیمانه آدمی است. از جمله جوانب با اهمیت یک نظام زناشویی، رضایت جنسی و سازگاری زناشویی است که همسران در ازدواج تجربه میکنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رضایت جنسی و سازگاری زناشویی در دبیران متأهل با ازدواج فامیلی و غیر فامیلی انجام شده است. روش این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای بود. گروه نمونه شامل 215 نفر (110 مرد، 105 زن) فرد متأهل از شهر تهران بود که حداقل یکی از زوجین در آموزش و پرورش به تدریس اشتغال داشت. گروه نمونه از مناطق 10 و 19 آموزش و پرورش شهر تهران به روش تصادفی ساده انتخاب شد و به پرسشنامه های سازگاری زناشویی (DAS) با ضریب آلفای کرونباخ 94/0، پرسشنامه رضایت جنسی فرم مردان با آلفای کرونباخ 89/0و پرسشنامه رضایت جنسی فرم زنان با ضریب آلفای کرونباخ 85/0پاسخ دادند. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد و علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از روش آمار استنباطی t مستقل برای مقایسه میانگین گروهها استفاده شد. نتایج نشان داد که دبیران با ازدواج فامیلی از دبیران با ازدواج غیر فامیلی رضایت جنسی کمتری دارند اما میان سازگاری زناشویی دو گروه تفاوت معنادار مشاهده نشد. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که زوجین دارای ازدواجهای غیر فامیلی از ارتباطات رضایت بخشتری نسبت به زوجین دارای ازدواج فامیلی برخوردارند.
Sexual Satisfaction and Marital Adjustment among Consanguineous and Nonconsanguineous Teaching Couples
English Abstract: Marriage is one of the most significant and intimate relationships of human beings and sexual satisfaction as well as marital adjustment are among its prominent elements. The present study was carried out to examine sexual satisfaction and marital adjustment among consanguineous and nonconsanguineous teaching couples. The research method was causal-comparative. Simple sampling method was utilized and 215 individuals (110 men and 105 women) were selected from school districts of 10 and 19 in Tehran. At least of one the spouses served as a school teacher. The instrumentation comprised Dyadic Adjustment Scale (α= 0.94), the Sexual Satisfaction Scale for Men (α= 0.89), and the Sexual Satisfaction Scale for Women (α= 0.85). Descriptive and inferential statistics (independent t test for comparing means) were used for the purpose of data analysis. Results indicated that consanguineous teaching couples had less sexual satisfaction than nonconsanguineous ones; however, no significant difference was observed between the two groups regarding marital adjustment. Generally speaking, the findings of the study showed that consanguineous couples had higher satisfactory relationships than nonconsanguineous ones.
Keywords: marital adjustment , sexual satisfaction , married teachers , consanguineous marriage , nonconsanguineous marriage .