نویسندگان:
مسعود نجاری1 ، هوشنگ جدیدی2 ، امید مرادی3 ، کیومرث کریمی4 .1دانشگاه ازاد سنندج
2دانشگاه ازاد سنندج
3دانشگاه ازاد سنندج
4دانشگاه ازاد مهاباد
چکیده فارسی: مقدمه: در حال حاضر قلدری در مدارس یک پدیده همهگیر است که میلیونها دانشآموز را تحت تأثیر قرار میدهد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی و اثربخشی آن بر میزان قلدری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل کلیة دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب گردید و جهت جمعآوری دادهها به مقیاس قلدری ایلی نویز (2001) پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقهای و به مدت 5 هفته متوالی (هر هفته 2 جلسه) تحت آموزش برنامه سازگاری اجتماعی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامة سازگاری اجتماعی بر کاهش قلدری دانشآموزان تأثیر معناداری داشته است (52/0=η، p<0/000، f= 28/94). نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاکی از اثربخش بودن برنامه سازگاری اجتماعی به عنوان یک روش مؤثر در کاهش قلدری دانشآموزان پسر بود. پیشنهاد میشود که این برنامه در دستور کار متولیان آموزش و پرورش و نهادهای تربیتی جهت مقابله و کاهش رفتارهای افراد قلدر در مدارس قرار بگیرد.
Compilation of social adjustment curriculum and its effectiveness on bullying rate of male students
English Abstract: .Abstract Introduction: School bullying is now an epidemic that affects millions of students. Accordingly, the purpose of this study was to develop a social adjustment curriculum and its effectiveness on the bullying rate of secondary school students. Method: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The study population consisted of all boys' secondary school students in the academic year of 1969-94. Using cluster sampling, 30 subjects (15 experimental and 15 control group) were selected and collected. The data responded to the Illinois bullying scale (2001). The experimental group received 10 sessions of 90 minutes and for 5 consecutive weeks (2 sessions per week) under the social adjustment program and the control group received no intervention. Data were analyzed using covariance analysis. Results: The results of this study showed that social adjustment programs had a significant effect on student bullying (η = 0.52, p <0/000, f = 28/94). Conclusion: Overall, the results showed the effectiveness of the social adjustment program as an effective method for bullying bullying in boys. It is suggested that this program be put on the agenda of custodians of education and educational institutions to counteract and reduce the behavior of bullying people in schools.