نویسندگان:
حمیدرضا نظام1 ، سعید رضایی2 .1گروه روانشناسی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده فارسی: مقدمه: تحقیق حاضر با هدف طراحی برنامه مهارتهای همدلی مبتنی بر شناخت اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر رفتار جامعهپسند کارکنان خدمات فرودگاهی انجام شد. روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیة کارکنان خدمات فرودگاهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شاغل در فرودگاه مهرآباد تهران بود. از بین کل جامعه تعداد 24 نفر به طور هدفمند از خدمات بار، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. در ادامه پرسشنامه شخصیت جامعهپسند (pbs) بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه 60 دقیقهای، مداخلات مربوط به مهارتهای همدلی را دریافت نمودند. در حالی که اعضای گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. یافته ها: نتایج حاصل از بررسی دادههای تحلیل کوواریانس چندمتغیره و اندازههای مکرر گرفته شده، نشان داد که برنامه طراحی شده در سطح 05/0= α موجب افزایش رفتارهای جامعهپسند در بین کارکنان خدمات فرودگاهی شد. نتیجهگیری: در مجموع یافتههای حاصل نشان داد که برنامه آموزش همدلی مبتنی بر شناخت اجتماعی، میتواند به عنوان یک راهبرد درمانی- مداخلهای اثربخش، برای بهبود رفتارهای جامعهپسند کارکنان خدمات فرودگاهی، به کار برده شود.
Developing empathy skills program based on social cognition and study of it`s effectiveness on prosocial behavior in airport service staff
English Abstract: This research aimed the Developing empathy skills program based on social cognition and study of it`s effectiveness on prosocial behavior in airport service staff. This research is a kind of semi experimental study with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The research population consisted of all Airport Services staff of Iran Air employed at Mehrabad Airport in Tehran. 24 persons of cargo service purposefully were divided into two experimental and control groups. Then prosocial personality questionnaire (pbs) was performed on both groups. The experimental group received empathy skills in eight sixty-minute session. While members of the control group received no training. Data analysis showed that the experimental group compared with the control group after the meetings, found a significant increase in prosocial behavior (α=0.05). Finally, the findings showed that empathy skills training program based on social cognition could be used as an effective therapeutic-intervention program to improve prosocial behaviors in airport services staff.