چکیده فارسی: پژوهش حاضر، به نقش برنامه های درسی پنهان در میزان جامعه پذیری دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 پرداخته است. هدف آن آشنایی با مؤلفه های مؤثر برنامه های درسی پنهان در این مدارس و شناسایی آثار مثبت و منفی این نوع برنامه ها بر میزان جامعه پذیری دانش آموزان تیزهوش است. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر نو ع، توصیفی-همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای با 70 گویه است. برای روایی پرسشنامه از نظرات کارشناسان بهره گیری شده و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شده است. جامعه آماری 4528 نفر و حجم نمونه 360 نفر بوده است. برای سنجش متغیرها از آزمون آماری مناسب شامل ضریب همبستگی پیرسون، مقایسه میانگینها و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. یافته ها نشان میدهند که رابطه معناداری میان ارزشها و هنجارهای حاکم بر مدارس تیزهوشان و میزان جامعه پذیری دانش آموزان تیزهوش وجود دارد. از دیگر نتایج جالب توجه، رابطه معکوس میان میزان روابط دبیران و مسئولان مدرسه با اولیای دانش آموزان و میزان جامعه پذیری آنهاست. دو خرده مقیاس روابط دبیران با یکدیگر و روابط اولیا در خانواده تأثیر چندانی بر میزان جامعه پذیری دانش آموزان نداشته؛ اما رابطه میان دانش آموزان با یکدیگر و تأثیر این روابط بر میزان جامعه پذیری آنها از سطح معناداری مطلوبی برخوردار بوده است. نتایج سنجش رابطه میان نوع نگرش دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به برچسب تیزهوش بودن و میزان جامعه پذیری آنها نیز از سطح معناداری مطلوب برخورداربوده، اما شدت این رابطه نسبتاً ضعیف ارزیابی شده است.
The Impact of Socialization Factors on Adolescents’ Identity The Effects of Hidden Curriculum on Gifted Students’ Sociability
English Abstract: The main objective of this study was to examine the effects of hidden curriculum on gifted students’ sociability in Tehran. The study was carried out in 2013-2014 academic year. In this applied research the research design was descriptive-correlational. The instrumentation comprised a 70-item researcher-made questionnaire whose validity was approved by specialists and whose validity was calculated to be 0.78 using Cronbach’s alpha. The population of the study and the sample size comprised 4528 and 360 students, respectively. For the purpose of data analysis Pearson correlation coefficient, comparison of means, and one-way analysis of variance were utilized. Results indicated that there was a significant relationship between students’ sociability and the schools’ norms and values. In addition, a reverse association was found between students’ sociability and the teacher-principal-parent relations. The relations among teachers as well as the relations among parents did not have much influence on students’ sociability. However, a significant association was observed between relationships among students and their sociability. Furthermore, a relatively weak association was found between gifted student’s attitude toward their giftedness label and their sociability.
Keywords: gifted students , curriculum , hidden curriculum , sociability , schools for gifted students .