چکیده فارسی: عوامل مختلف اجتماعی بر هویت نوجوانان موثرند که شناخت این عوامل و برنامهریزی برای کاربست مطلوب این عوامل زمینه را برای پیشگیری از بحران هویت در نوجوانان فراهم میآورد. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی تأثیر سه عامل نقش همسالان، رسانه و عملکرد مدرسه بر هویت نوجوانان است. روش این پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری همۀ دانشآموزان مقطع متوسطه مدارس تهران هستند که شمارشان 94000 نفر است. حجم نمونه با فرمول کوکران 382 نفر بهدست آمده است. در این بررسی دو روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی ساده به کار رفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که از اعتبار صوری و پایایی لازم برخوردار است. بهمنظور آزمون فرضیات از دو آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که میان عوامل اجتماعی (مدرسه، همسالان و رسانه) و هویت نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد (0.000 sig=). در این میان قویترین رابطه میان عامل همسالان و هویت وجود دارد (0.501 r=). از این نظر مدرسه با ضریب همبستگی 0.412 در مرتبه بعدی قرار دارد و رسانه نیز با ضریب همبستگی 0.332 ضعیفترین رابطه را با هویت دارد. نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که هر سه عامل مدرسه، همسالان و رسانه میتوانند تغییرات متغیر هویت را پیشبینی کنند. بدینصورت که به ازای یک انحراف معیار تغییر در عملکرد مدرسه، همسالان و رسانه، بهترتیب 0.211، 0.321 و 0.2 انحراف معیار تغییر در متغیر هویت نوجوانان رخ میدهد.
The Impact of Socialization Factors on Adolescents’ Identity (Peers, School, and Mass Media)
English Abstract: A grasp of various social factors which influence adolescents’ identity can prevent identity crisis. Hence, the present study was undertaken to investigate the impact of peers, mass media, and school performance on adolescents’ identity. In this survey the population of the study included the entire high school students in Tehran (94000 students). The sample size was determined to be 382 based on Cochran’s formula and random multi-stage cluster sampling method was used. The instrumentation comprised a researcher-made questionnaire with desirable validity and reliability. Correlation coefficient and regression analysis were used for the purpose of testing the hypotheses. Correlation results indicated that there was a significant relationship between social factors (peers, mass media, and school) and adolescents’ identity (sig. = 0.000). The highest association was observed between peers and identity (r= 0.501). School came next (r = 0.412) and mass media showed the weakest correlation (r=0.332). Moreover, results of regression analysis showed that the aforementioned social factors could explain the variance in adolescents’ identity. More specifically, a one standard deviation increase in school performance, peers and mass media, in turn, leads to a 0.211, 0.321, and 0.2 standard deviation increase in adolescents’ identity.
Keywords: school , identity , adolescents’ identity , peers , mass media .