نویسندگان:
مرضیه عباس پور1 ، مرضیه دهقانی2 ، محمد جوادی پور3 ، ابراهیم خدایی4 .1گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2دانشیار، گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3دانشیار، گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی اثرگذاری بازیوارسازی روی عملکرد درس ریاضی سوم دبستان بود. روش پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمهآزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان پایۀ سوم دبستان کاظمیۀ شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 60 دانشآموز پسر که دچار اختلال ریاضی بودند، بهصورت تصادفی در سه گروه آزمایش انفرادی، مشارکتی و کنترل قرار گرفتند. دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری در گروه آزمایش، 12 جلسه روش بازیوارسازی را آموزش دیدند، اما گروه کنترل در جلسات سنتی شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشهای ریاضی بود که روایی آنها بهوسیلۀ صاحبنظران و تعدادی از آموزگاران باتجربه تأیید شد. ابزار سنجش نیز آزمونهای ریاضی معلمساخته بود. یافتهها نشان داد استفاده از روش بازیوارسازی موجب بهبود عملکرد درس ریاضی دانشآموزان پایۀ سوم ابتدایی میشود. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از اجرای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل اطلاعات با نرمافزار SPSS نسخۀ 26 انجام گرفت. مطابق نتایج، آموزش به روش بازیوارسازی موجب افزایش معنادار نمرات گروه آزمایشی نسبت به افراد گروه کنترل شده است و تفاوت معناداری بین گروه انفرادی و مشارکتی وجود ندارد؛ بنابراین میتوان با استفاده از روش بازیوارسازی بهصورت انفرادی یا مشارکتی عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی را بهبود بخشید. این روش جایگزین مناسبی برای روشهای سنتی است.
The Effectiveness of of the Collaborative and Individual Gamification Method on the Math Performance of Third Grade Elementary School Students
English Abstract: The purpose of this research is to investigate the effect of gamification on the performance of the third grade of elementary school mathematics. One of the lessons that have always been associated with many challenges in the educational system is mathematics, and these challenges must be solved. One of the teaching methods is using gamification. The research method is semi-experimental with pre-test-post-test with control group. The statistical population of this research is all the students of the third grade of Tehran primary school in the academic year 1401-1402. 60 students with math disorders were randomly divided into three experimental groups: individual, cooperative and control. The students with learning disorders in the experimental group were trained with gamification method for 12 sessions. But the control group participated in the meetings with the traditional method. The data obtained from the pre-test and post-test were analyzed using covariance analysis. The findings showed that the use of this method has led to an improvement in the performance of third grade elementary school students in mathematics. But there is no significant difference between individual and cooperative group.