نویسندگان:
عارفه محمدنژاد1 ، نیلوفر میکائیلی2 .1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2گروه روانشناسی. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران
چکیده فارسی: هدف مطالعۀ حاضر بررسی نقش میانجیگری حمایت اجتماعی در رابطۀ مدل فراشناختی و فراهیجان با آمادگی به اعتیاد در نوجوانان بود. روش مطالعه همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم شهرستان شیروان (1100=N) در سال 1401-1400 بودند که به شیوۀ نمونهگیری دردسترس (آنلاین) 200 نفر (109 پسر و 91 دختر) انتخاب شدند. ابزارهای مطالعه شامل مقیاس آمادگی به اعتیاد (IAPS)، پرسشنامۀ باورهای فراشناخت (MCQ)، پرسشنامۀ فراهیجان (MES) و پرسشنامۀ حمایت اجتماعی (SSQ) بود. دادهها با استفاده از میانگین و انحراف معیار و روش تحلیل مسیر با نرمافزارهای SPSS نسخۀ 22 و Lisrel نسخۀ 8/8 تجزیه و تحلیل شدند. بررسیها نشان داد باورهای فراشناختی و فراهیجان منفی بر آمادگی به اعتیاد اثر مستقیم مثبت، فراهیجان مثبت و حمایت اجتماعی بر آمادگی به اعتیاد اثر مستقیم منفی و فراهیجان مثبت با حمایت اجتماعی اثر مستقیم مثبت دارند. باورهای فراشناختی 37 درصد، فراهیجان مثبت 34 درصد و فراهیجان منفی 35 درصد بهطور غیرمستقیم، از طریق حمایت اجتماعی بر آمادگی به اعتیاد تأثیر میگذارند. مدل نیز برازش مطلوبی داشت. درنتیجه باورهای فراشناختی معیوب و فراهیجانات منفی پیشایندهای آمادگی به اعتیاد هستند که اثر غیرمستقیم آنها با واسطۀ حمایت اجتماعی بر آمادگی به اعتیاد را نشان میدهد.
The Relationship between Metacognitive Model and Metaemotion with Addiction Readiness the Mediating Role of Social Support among Adolescents
English Abstract: The purpose was to investigateexamine the mediating role of social support in the relationship between the metacognitive model and metaemotion, as well as the propensity for addiction in adolescents. The statistical population of secondary school pupils in Shirvan city (N=1100) in 2020-2021, which was selected through online sampling, consisted of 200 individuals (109 boys and 91 girls). The correlational research method employed was structural equations. The Iranian Addiction Potential Scale (IAPS), Metacognitions Questionnaire (MCQ), Meta-Emotion Scale (MES), and Social Support Questionnaire (SSQ) were utilized as tools. The data were analyzed using SPSS 22 and Lisrel 8.8 software, which included mean and standard deviation and path analysis. Metacognitive beliefs and negative meta-excitement had a positive direct effect on addiction readiness, while meta-excitement and social support had a negative direct effect. Conversely, positive meta-excitement with social support had a positive direct effect. Through social support, 37 percent of metacognitive beliefs, 34 percent of positive emotions, and 35 percent of negative emotions indirectly influence readiness for addiction. Additionally, the model demonstrated a good fit. As a result, addiction is preceded by faulty metacognitive beliefs and negative meta-emotions, and the indirect impact of their social support on addiction preparation is discussed.