نویسندگان:
فاطمه کارگر1 ، قاسم نوروزی2 ، امیر قمرانی3 .1گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای ویژگیهای شخصیتی در رابطۀ بین سبک فرزندپروری و صفات سنگدلی-بیرحمی انجام شد. پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ گردآوری دادهها همبستگی و از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر متوسطۀ اول مشغول به تحصیل شهر قم در سال 1400 بود. از این جامعه، 451 نفر با استفاده از پرسشنامۀ علائم مرضی (SCI-4) که بهعنوان کودکان مبتلا به اختلال سلوک تشخیص داده شدند و حاضر به همکاری بودند، به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامۀ سبکهای فرزندپروری (PSI)، پرسشنامۀ سنگدلی-بیرحمی (ICU)، پرسشنامۀ شخصیتی پنجعاملی نئو (NEO-FFI) گردآوری و با استفاده از همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS نسخۀ 21 و AMOS نسخۀ 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد نقش مستقیم فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه بر صفات سنگدلی-بیرحمی مثبت و معنادار است. همچنین مطابق نتایج، نقش واسطهای ویژگی شخصیتی در رابطۀ بین فرزندپروری و صفات سنگدلی-بیرحمی معنادار است. براساس یافتههای مطالعۀ حاضر، سبک فرزندپروری میتواند از طریق تأثیرگذاری بر ویژگیهای شخصیتی، نوجوانان سلوک را از شدتیافتن صفات سنگدلی-بیرحمی محافظت کند. براساس شناخت عوامل مؤثر در سنگدلی-بیرحمی میتوان با شیوههای مثبت فرزندپروری از شدت این صفات کاست.
The Mediating Role of Personality Traits in the Relationship between Parenting Style and Callous-Unemotional Traits
English Abstract: The aim of the present study was to examine the mediating role of personality traits in the relationship between parenting style and callous-unemotional traits. The research method was basic in its approach to data acquisition, which included correlational and structural equation analysis. The male pupils of the first secondary school in Qom in 2021 comprised the statistical population of the research. Using the convenient technique, 451 individuals who were diagnosed with conduct disorder using the Children Symptom Inventory (SCI-4) and were willing to participate were selected from this community. Data were collected using the parenting style inventory (PSI), Inventory callous-unemotional (ICU), and Neuroticism-Extraversion-Openness Five-Factor Inventory (NEO-FFI). Pearson correlation and structural equation modeling were performed to analyze the data using SPSS version 21 and AMOS version 24. The results indicated that the direct effect of authoritarian and permissive parenting on Callous-Unemotional traits was both significant and positive. Based on the findings of the present study, the parenting style has the potential to mitigate the severity of callous-unemotional traits in adolescents with conduct disorder by influencing personality traits. The intensity of these traits can be reduced through the implementation of positive parenting methods, as evidenced by the understanding of the effective factors in callous-unemotionalbehavior.