نویسندگان:
فاطمه ایزدپناه1 ، سعید رضایی2 ، فاطمه نیکخو3 .1گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده فارسی:
هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامۀ توانبخشی حسی نزدیک (لامسه، عمقی و دهلیزی) و اثربخشی آن بر مهار بازتاب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش براساس هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دچار اختلال هماهنگی رشدی در مدارس تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. 16 کودک 5 تا 12 ساله (9 پسر و 7 دختر) بعد از غربالگری و ارزیابی بهوسیلۀ پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی ویلسون (DCDQ-7) بهصورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهطور تصادفی طبقهبندی شدند. فرم کوتاه برونینکس-اوزرتسکی (BOT) برای ارزیابی مهار بازتاب استفاده شد. گروه آزمایش برنامۀ توانبخشی را به مدت هشت هفته (دو جلسۀ 45 دقیقهای در هفته به فاصلۀ دو روز) دریافت کرد. تحلیل آماری با SPSS25 و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری یک درصد انجام شد. یافتهها نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه، تفاوت معنادار وجود دارد (01/0
The Effectiveness of Proximal Sensory Rehabilitation Exercises on Reflex Inhibition in Children with Developmental Coordination Disorder
English Abstract: The objective of this investigation was to develop a rehabilitation strategy for the proximal senses (Tactile, Proprioception, and Vestibular) and assess its effectiveness in suppressing reflexes in children with Developmental Coordination Disorder (DCD). Based on its objective, this was an applied investigation. In terms of data collection, it was a pretest-posttest semi-experimental study with a control group. The statistical population consisted of all students with DCD who attended Tabriz schools during the 2021-2022 academic year. After screening and evaluation by the Wilson Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ7), 16 children aged 5 to 12 were purposefully selected and randomly assigned to two groups: Experimental and Control Nine of the children were male and seven were female. In order to ascertain reflex function, the Brunincks-Ozertsky scale (BOT) was implemented in its abbreviated form. The experimental group was provided with the plan, which consisted of two 45-minute sessions per week, separated by two days. The data was analyzed using SPSS-25 at a significance level of 1%, with covariance analysis. The rehabilitation program is effective in inhibiting the reflexes of children, as evidenced by the significant difference between the groups (P-value<0.01). It is recommended that rehabilitation exercises of the proximal senses be implemented in rehabilitation centers, learning disorders, occupational therapy, and sports exercises in both typical and exceptional schools.