نویسندگان:
ابراهیم نامنی1 ، سید احمد محمدی حسینی2 ، روح الله نامنی3 ، علی ارزنده فر4 .1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
2گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
3گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
4گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی امنیت روانی در رابطۀ انسجام خانواده و خودارزشمندی با رضایت از زندگی زناشویی دبیران زن انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی براساس مدل معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دبیران زن شهر خوی در نیمۀ اول سال 1400 بود که 285 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ رضایت زناشویی (MSS)، پرسشنامۀ وابستگی ارزش خود (SVD)، پرسشنامۀ امنیت روانی (PSS) و پرسشنامۀ انسجام خانواده (FCS) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و نرمافزارهای Amos و SPSS-22 صورت گرفت. نتایج نشان داد مدل با دادههای مشاهدهشده برازش مطلوب دارد (0/10 RSME< و 0/90
Investigating the Mediating Role of Psychological Security in the Relationship between Family Cohesion and Self-Worth with Marital Life Satisfaction of Female Teachers
English Abstract: The objective of this study was to examine the mediating role of psychological security in the relationship between family cohesion and self-worth and marital life satisfaction of female teachers. The current research employs a descriptive method that is based on the structural equation model and is of the correlation type. The statistical population of this study consisted of all female instructors in Khoy city during the first half of 2021. A total of 285 individuals were selected as research samples through available sampling. The variables were assessed using the marital satisfaction questionnaire (MSS), contingencies of self-worth scale (SVD), psychological security questionnaire (PSS), and family cohesion questionnaire (FCS). The data was analyzed using the Pearson correlation test and path analysis. The Amos software and SPSS22 software were employed to conduct all statistical analyses in this study. The results indicated that the model has a good fit (CMIN/df< 3, GFI, AGFI, and IFI> 0.90, and RMSEA< 0.10). The results indicated that marital satisfaction is directly influenced by family cohesion (0.40) and self-worth (0.30). In addition, the findings indicated that psychological security serves as a mediator in the relationship between marital satisfaction and family cohesion (0.10) and self-worth (0.04). The results of the research suggest that school principals and counselors should prioritize the role of the mental security component in enhancing the sense of self-worth and family cohesion, as well as, by its very nature, satisfaction with the marital lives of teachers.