نویسندگان:
یاسر علیزاده1 ، منیجه شهنی2 ، سیروس عالیپور بیرگانی3 ، غلامحسین مکتبی4 .1گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش تأیید خود بر عملکرد تحصیلی، تهدید مربوط به رفتارهای قالبی، استرس و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر پایۀ نهم شهرستان ایلام بود. این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی بود و بهصورت یک طرح آزمایشی میدانی با پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه فعال اجرا شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان پسر پایۀ نهم مدارس دولتی شهرستان ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. از این تعداد 60 نفر که در آزمون مذکور یک انحراف معیار پایینتر از میانگین گرفته بودند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند. شرکتکنندگان چکلیست تأیید خود خودکار (SSAM)، مقیاس تهدید تجربهشدۀ قالبی (STES)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس 21 (DASS-21)، مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی (AMS) و عملکرد تحصیلی (معدل دروس اصلی) را برای پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. گروه آزمایشی، مداخلۀ تأیید خود را دریافت کردند؛ درحالیکه به گروه گواه یک مداخلۀ بیاثر ارائه شد. تجزیه و تحلیل به کمک روشهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تکمتغیری (آنکوا) و با نرمافزار SPSS نسخۀ 24 انجام گرفت. نتایج نشان داد مداخلۀ تأیید خود تأثیر معنیداری بر عملکرد تحصیلی، تهدید مربوط به رفتار قالبی، استرس، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی دانشآموزان دارد. به این صورت که تأیید خود، عملکرد تحصیلی و انگیزش درونی را بهطور معنیداری افزایش میدهد؛ درحالیکه تهدید مربوط به رفتار قالبی، استرس و انگیزش بیرونی را بهطور معنیداری کاهش میدهد.
The Impact of the Self-Affirmation Method on the Academic Performance, Stereotype Threat, Stress, and Academic Motivation of Male Pupils in the Third Grade of SecoNdary Schools in Ilam
English Abstract: The purpose of the current research is to ascertain the impact of the self-affirmation method on the academic performance, stereotype threat, stress, and academic motivation of male pupils in the third grade of secondary schools in Ilam City. This study was conducted as a field experimental design with a pre-test, post-test, and an active control group, and it is applied in terms of its purpose. The statistical population of this study consists of all male pupils who attended public schools in Ilam during the academic year of 2021-2022. Sixty individuals who met the project’s eligibility criteria and achieved a score one standard deviation below the average in the aforementioned test were randomly assigned to one of two experimental and control groups. The pre-test and post-test comprised the Spontaneous Self-Affirmation Measure (SSAM), the Stereotype Threat Experienced Scale (STES), the Depression, Anxiety and Stress Scale-21 (21-DASS), the Academic Motivation Scale (AMS), and Academic Performance. The control group received an ineffective intervention, whereas the experimental group received the self-affirmation intervention. The analysis was conducted with the assistance of SPSS software version 24, utilizing statistical methods such as Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) and Univariate Analysis of Covariance (ANOVA), with the help of SPSS software version 24. The results showed that the self-affirmation intervention has a significant effect on the academic performance, tension, intrinsic motivation, and extrinsic motivation of students. In this way, self-affirmation yields significant improvements in academic performance and intrinsic motivation, while simultaneously diminishing stereotype threat, stress, and extrinsic motivation.