نویسندگان:
رضوانه قربانی رنجبرزاده1 ، نوید خالصی2 ، ساناز دهقان مروستی3 .1گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
2گروه گرافیک و نقاشی، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
3استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف این پژوهش، مطالعۀ تأثیر آموزش مبتنی بر هنردرمانی بر سرعت پردازش شنوایی-حافظۀ کاری، سرعت پردازش دیداری-حافظۀ کاری و شناخت عمومی بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS) بود. روش پژوهش کارآزمایی بالینی نیمهتجربی و طرح پیشآزمون-پسآزمون تکگروهی با گروه کنترل بود. جامعۀ مورد مطالعه شامل 319 بیمار مراجعهکننده به درمانگاه بیماریهای خاص بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهرستان رفسنجان از توابع استان کرمان در سال 1397 بود. 40 نفر از بیماران زن با درنظرگرفتن ملاکهای ورود و خروج، بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس ارزیابی سرعت پردازش شنیداری و حافظۀ کاری (PASAT)، ارزیابی سرعت پردازش بینایی و حافظۀ کاری اسمیت (SDMT) و آزمون کوتاه وضعیت ذهنی فالستین، فالستین و مکهوچ (MMSE) بودند. کلاسهای گروه آزمایشی در 14 جلسۀ 45 دقیقهای دو روز در هفته و کلاسهای گروه کنترل طی 14 جلسه برگزار شد. آزمونهای آماری برای تجزیه و تحلیل دادهها ویلکاکسون و تحلیل کوواریانس تکمتغیره با نرمافزار SPSS نسخۀ 20 بود. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر هنردرمانی سرعت پردازش شنوایی-حافظۀ کاری، سرعت پردازش دیداری-حافظۀ کاری و شناخت عمومی را افزایش میدهد. جلسات آموزش مبتنی بر هنردرمانی 21 درصد از واریانس شناخت عمومی را توضیح میدهد. میتوان نتیجه گرفت آموزش مبتنی بر هنردرمانی، سرعت پردازش شنوایی-حافظۀ کاری، سرعت پردازش دیداری-حافظۀ کاری و شناخت عمومی بیماران اماس را بهبود میبخشد. پیشنهاد میشود آموزش مبتنی بر هنردرمانی در کلینیکهای روانشناسی بهعنوان درمان توانبخشی استفاده شود.
The Effect of Art Therapy-Based Training on Auditory Processing Speed, Visual Processing Speed, and Working Memory and General Cognition of Multiple Sclerosis Patients (MS
English Abstract: The purpose of this research was to study the effect of art therapy-based training on auditory processing speed-working memory, visual processing speed-working memory and general cognition of multiple sclerosis (MS) patients. The research methodology consisted of a semi-experimental clinical trial and a single-group pre-test-post-test design with a control group. The population under investigation consisted of 319 patients who were referred to the special diseases clinic of Ali Ibn Abitaleb Hospital in Rafsanjan County, Kerman Province, in 2017. The entrance and exit criteria were carefully considered when selecting the sample of 40 female patients. The Paced Auditory Serial-Addition Test (PASAT), Symbol Digit Modalities Test (SDMT), and Mini Mental State Examination (MMSE) were the research instruments. The experimental group’s classes were conducted in 14 sessions (45 minutes each) two times a week, while the control group’s classes were conducted in 14 sessions two times a week. Wilcoxon and univariate analysis of covariance were implemented in conjunction with SPSS version 20 software for data analysis. According to the findings, art therapy-based training enhances the speed of auditory processing-working memory, visual processing-working memory, and general cognition. Art therapy-based training sessions account for 21% of the variance in general cognition. It can be inferred that the auditory processing speed-working memory, visual processing speed-working memory, and general cognition of MS patients can be enhanced through art therapy-based education. It is recommended that psychology clinics implement art therapy-based training as a rehabilitation treatment.