نویسندگان:
شیوا گوهری1 ، سیدعلی حسینی المدنی2 ، فرشته افکاری3 .1دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده فارسی: هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر کودکمحور بر ناگویی هیجانی کودکان طلاق با دشواری در خودنظمدهی هیجانی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری دوماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کودکان دختر طلاق (9 تا 12 ساله) با مشکل در خودنظمدهی هیجانی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مقطع ابتدایی در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش، 26 دختر طلاق با مشکل در خودنظمدهی هیجانی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 13 کودک) توزیع شدند. گروه آزمایش، مداخلۀ درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر کودکمحور را در ده جلسۀ 65 دقیقهای در مدت دو ماه و نیم دریافت کردند. پرسشنامههای مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامۀ دشواری در خودنظمدهی هیجانی (ERQ) و پرسشنامۀ ناگویی هیجانی (AQ) بود. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-23 با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر کودکمحور بر ناگویی هیجانی و نظمجویی هیجانی کودکان طلاق با دشواری در خودنظمدهی هیجانی تأثیر معنادار دارد (001/0>p). براساس نتایج تحقیق میتوان نتیجه گرفت فراتشخیصی یکپارچهنگر با شناسایی هیجانها، آموزش آگاهی هیجانی، ارزیابی مجدد شناختی، شناسایی الگوهای اجتناب از هیجان و بررسی رفتارهای ناشی از هیجان میتواند بهعنوان درمانی مؤثر برای کاهش ناگویی هیجانی کودکان طلاق با دشواری در خودنظمدهی هیجانی مورد استفاده قرار گیرد.
Efficacy of Child-Oriented Unified Trans-Diagnostic Treatment for Alexithymia in Divorce-Engaged Children with Emotional Self-Regulation Difficulties
English Abstract: The purpose of the current study was to investigate the efficacy of child-oriented unified trans-diagnostic treatment for Alexithymia in divorce-engaged children with emotional self-regulation difficulties. The study employed a quasi-experimental design with a pre-test, post-test, and two-month follow-up period. The statistical population of the present study consisted of female divorced children (9 to 12 years old) with difficulty in emotional self-regulation who attended primary school in Tehran during the academic year 2021-22. 26 female children of divorced parents with difficulties in emotional self-regulation were selected using a purposive sampling method and randomly assigned to experimental and control groups of 13 children each. The experimental group received ten sixty-five-minute sessions of unified trans-diagnostic treatment intervention geared toward children over the course of two months. In this study included Children’s Emotional Regulation Questionnaire (ERQ) and Alexithymia Questionnaire (AQ) were applied as questionnaires. The data were analyzed using SPSS-23 and the mixed ANOVA method. The findings revealed that the child-focused Unified Trans-Diagnostic Treatment has a significant effect on Alexithymia and emotional self-regulation in divorce-engaged children with difficulties in emotional self-regulation (p<0.001). Identifying emotions, teaching emotional awareness, cognitive reevaluation, identifying emotion avoidance models, and examining behaviors resulting from emotions were found to be effective in decreasing alexithymia in divorce-engaged children with difficulty in emotional self-regulation.