نویسندگان:
ندا خداکرمیان گیلان1 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای سبکهای مکانیزمهای دفاعی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی میباشدکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انجام شده است. در این پژوهش 140دانشجو ( 73 دانشجوی دختر و 67 دانشجوی پسر) با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه سلامت روان GHQ و سبکهای دفاعیDSQ40 بود. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و...) و آمار استنباطی (آزمون مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشجویان مذکر در مقایسه با دانشجویان مؤنث از سلامت روانی بهتری، خصوصأ در دو مؤلفه کارکرد جسمانی و اضطراب برخوردار هستند (05/0p≥) ولی در استفاده از مکانیسمهای دفاعی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.