نویسندگان:
فائزه بابااحمدی میلانی1 ، کسری مومنی2 ، فاطمه دهقانی آرانی3 ، یاسمن بیرم وند4 ، شراره ستوده مرام5 ، راضیه صفاری فرد6 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی ، دانشکده پزشکی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاداسلامی، آمل ، ایران
3استادیار، گروه روانشناسی ، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
5دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
6پسادکتری روانشناسی، دانشکدۀ پرستاری و رواندرمانی، دانشگاه شهر دوبلین، دوبلین، ایرلند.
چکیده فارسی: هدف مطالعه حاضر بررسی نقش واسطه ای نشخوار ذهنی در رابطه نشانگان اختلال شخصیت مرزی با رفتارهای خودجرحی در دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم بود. بدین منظور از میان تمامی نوجوانان 12 تا 19 ساله شهر تهران بکه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مشغول به تحصیل بودند، ۳۵2 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای ارزیابی شخصیت مرزی کریک (BPFS-C)، آسیب به خود سانسون (SHI) و نشخوار فکری نالن هوکسما و مارو (RRS) پاسخ دادند. سپس دادههای به دست آمده به روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و SmartPls تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پیشبینی پذیری رفتارهای خودجرحی در نوجوانان را بر اساس نشخوار فکری و نشانگان شخصیت مرزی نشان داد. همچنین نشخوار فکری دارای نقش واسطهگری در رابطه بین شخصیت مرزی و آسیب به خود بود. این مدل در جهت شناخت عوامل موثر در رفتارهای خود آسیبرسان در نوجوانان بسیار حائز اهمیت است. براساس این نتایج میتوان گفت نشخوار فکری و نشانگان شخصیت مرزی عوامل موثری در اقدام به رفتارهای خود آسیب رسان هستند؛ بنابراین ارزیابی این دو متغیر را میتوان در تدوین برنامه پیشگیری و مداخله درمانی رفتارهای خود آسیب رسان در نوجوانان در نظر گرفت.
The Mediating Role of Rumination in the Relationship between High School Students with Borderline Personality Disorder and Self-Injury
English Abstract: This study investigates the relationship between borderline personality disorder syndrome and self-injurious behaviors in high school students, with rumination serving as a mediator. The research design was descriptive and correlational. The target population consisted of all secondary school students in Tehran between the ages of 12 and 19 during the academic year 2021-2022. From September 2021 to January 2022, a sample of 352 adolescents was conveniently drawn from the population. The Borderline Personality Features Scale for Children (BPFS-C), the Self-Harm Inventory (SHI), and the Rumination Response Scale (RRS) were used to investigate the variables. The data was collected using an online survey administered through social media educational forums. Using SPSS 27 and Smart-Pls 3, a path analysis was performed to examine the data. Path analysis revealed that rumination and borderline personality disorder were significant predictors of self-harm. Furthermore, ruminating served as a mediator between borderline personality and self-harm. Therefore, these variables should be evaluated when formulating preventative or intervention treatments for adolescents exhibiting self-injurious behaviors. .