چکیده فارسی: مدرسه پس از خانه مهمترین مکانی است که دانش آموزان بیشترین زمان را در آنجا به سر میبرند و نقشی مؤثر در شکل گیری ارزشها، هنجارها و رفتارهای اجتماعی افراد دارد. هدف اساسی این مقاله بررسی رابطه میان جو مدرسه و تمایل به بزهکاری در میان دختران دبیرستانی شهر کرمان است. در پژوهش حاضر براساس نظریه پارسونز و با الهام از اندیشه سیمونز مورتون، گرامپ، هاونی و سیلر جو مدرسه در بزهکاری نوجوانان مؤثر در نظر گرفته شده است. در این پژوهش روش پیمایش و ابزار پرسشنامه بهکار گرفته شد. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر کرمان در سال 1392 هستند. تعداد نمونه 381 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهبندی متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. نتایج آمار توصیفی و استنباطی به دست آمده از دادهها با نرم افزار SPSS نشان میدهد، الف)تمایل به بزهکاری به میزان چشمگیری در میان رفتارهای دختران نوجوان وجود دارد. ب) میان جو مدرسه با تمایل به بزهکاری دختران نوجوان رابطه غیر مستقیم و معنادار وجود دارد. یعنی با افزایش جو عاطفی، آموزشی، تعادل جویی، رویارویی و انتظاری مدرسه، تمایل به بزهکاری در دانشآموزان کمتر میشود. د) اجرای تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سه نوع جو مدرسه بر شدت تمایل به بزهکاری اثر دارند و 15 درصد آن را تبیین میکنند. این سه متغیر عبارت اند از: جو تعادل جویی، جو انتظاری و جو عاطفی مدرسه. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میان جو مدرسه و مشکلات رفتاری نوجوانان رابطه منفی وجود دارد. بنابراین، مدرسه و پیوند آن با دانشآموزان میتواند از ایجاد مشکلات رفتاری در نوجوانی پیشگیری کند.
The Relationship between School Climate and Tendency toward Delinquency among High School Girls in Kerman
English Abstract: The purpose of the present study was to determine to the relationship between school climate and tendency toward delinquency among high school girls in Kerman. Based on Parsons' theory as well as Simons-Morton, Grump, Haynie, and Saylor’s thoughts, schools were considered to play a significant role in juvenile delinquency. In this survey, the instrumentation consisted of a questionnaire. The statistical population comprised high school girls who were enrolled in 2012-2013 academic year in Kerman. For the purpose of sampling, stratified sampling method was used and 381 students were selected. Results of descriptive and inferential statistics showed that 1) There exists a high tendency toward delinquency among teenage girls. 2) There was an indirect, significant relationship between school climate and girls’ tendency toward delinquency. More specifically, the higher the affective, instructional, balance-seeking, interactive, and expectation climate, the lower the tendency toward delinquency. 3) Multiple regression analysis showed that only three types of school climate, i.e., balance-seeking, expectation and affective, impacted the intensity of tendency toward delinquency and could account for 15 percent of its variance. The results also showed that there was a negative relationship between school climate and juvenile behavioral problems. Hence, developing appropriate school/student relationship can hinder students’ behavioral problems.
Keywords: school climate , high school girls , tendency toward delinquency .