نویسندگان:
مژگان فاطمی1 ، سعید بختیارپور2 ، رضا پاشا3 ، فریبا حافظی4 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل پیشبینی اضطراب اجتماعی براساس کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی با میانجیگری تحریفهای شناختی در نوجوانان دختر و پسر صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ اول و دوم شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 373 نوجوان بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس اضطراب اجتماعی (CAS)، مقیاس کمالگرایی (PS)، پرسشنامۀ تحریفهای شناختی (CDQ) و پرسشنامۀ خودکارآمدی اجتماعی (SSEQ) بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مسیر صورت گرفت. نتایج نشان داد کمالگرایی، خودکارآمدی اجتماعی و تحریفهای شناختی با اضطراب اجتماعی دارای رابطۀ معنادار است (0/01>p). همچنین کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی بر تحریفهای شناختی با اضطراب اجتماعی اثر مستقیم معنادار دارد (0/01>p). علاوهبراین مطابق نتایج بوتاستراپ و سوبل، تحریفهای شناختی در رابطۀ کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان دختر و پسر دارای نقش میانجیگری معنادار است (0/01>p). درنهایت مدل از برازش مناسب برخوردار بود. با توجه به نقش میانجی معنادار تحریفهای شناختی لازم است درمانگران بالینی با بهکارگیری فنون شناختی، تحریفهای شناختی نوجوانان را کاهش دهند.
واژههای کلیدی: اضطراب اجتماعی، کمالگرایی، خودکارآمدی اجتماعی، تحریفهای شناختی، نوجوانان.
Model for Predicting Social Anxiety Based on Perfectionism, Social Self-Efficacy, and Cognitive Distortions in Male and Female Adolescents
English Abstract: This research was conducted to develop a model for predicting social anxiety in male and female adolescents based on perfectionism, social self-efficacy, and cognitive distortions. The research was applied and descriptive-correlational and way analysis was the research method. The statistical population of the present survey consisted of all first- and second-year male and female high school students in 2019-2020. 373 adolescents were selected through clustered random sampling for the statistical sample. Social Anxiety Scale (CAS) (LaGreca, 1998), Perfectionism Scale (PS) (Najjarian, Attari, Zargar, 1999), Cognitive Distortions Questionnaire (CDQ) (Hamamci, Büyüköztürk, 2004), and social Self-Efficacy Questionnaire (SSEQ) (Gaudiano, Herbert, 2003) were the questionnaires utilized. Path analysis was used to conduct the data analysis. Perfectionism, social self-efficacy, and cognitive distortions were found to have a significant relationship with social anxiety (p0.01). In addition, perfectionism and social self-efficacy have a direct significant impact on cognitive distortions associated with social anxiety (p<0.01). In addition, the results of the Bootstrap and Sobel tests indicated that cognitive distortions play an important mediating role in the relationship between perfectionism and social self-efficacy and social anxiety in male and female adolescents (p<0.01). Ultimately, the model's goodness of fit was satisfactory. Considering the significant mediating role of cognitive distortions, it is necessary for clinical clinicians to use cognitive techniques to reduce adolescents’ cognitive distortions.