نویسندگان:
مصطفی پیمبری1 ، محسن منصوبی فر2 ، ناهید هواسی سومار3 ، آرزو تاری مرادی4 ، محمدرضا بلیاد5 .1دانشجوی دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2استادیار گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3استادیار گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4استادیار گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
5استادیار گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان خودشفقتورزی بر نشخوار فکری، خودانتقادگری و افکار خودآیند منفی دانشجویان دارای تجربۀ شکست عشقی بود. روش مطالعۀ حاضر به لحاظ هدف کاربردی و طرح پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که از میان آنها 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (7 زن و 8 مرد در هر گروه) قرار گرفتند. شرکتکنندگان برای پیشآزمون و پسآزمون به مقیاس پاسخهای نشخواری (RRS)، پرسشنامۀ سطوح خودانتقادی (SSAS) و پرسشنامۀ افکار خودآیند (ATQ) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نسخۀ 24 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد درمان مبتنی بر شفقت بر مؤلفههای نشخوار فکری (001/0=P)، مؤلفههای خودانتقادگری (001/0=P) و افکار خودآیند منفی (001/0=P) دانشجویان دارای تجربۀ شکست عشقی اثربخش است. آموزش خودشفقتورزی به این افراد کمک میکند در هر شرایطی خودپذیری داشته باشند که موجب کاهش خودانتقادگری، تجربۀ نشخوار فکری و افکار خودآیند در این افراد در شرایط بحرانی میشود. براساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی با عنوان خودشفقتورزی برای دانشجویان مواجهشده با ضربۀ شکست عشقی برگزار شود.
The Effectiveness of Compassion-Based Therapy on Rumination, Self-Criticism and Negative Automatic Thoughts of Students Experiencing Love Failure
English Abstract: The purpose of this study was to examine the effectiveness of self-compassion therapy on rumination, self-criticism, and negative automatic thoughts of university students experiencing heartbreak. The research method was applied in relation to the objective and the design of the present study was quasi-experimental with a pre-test, post-test, and a control group design. The statistical population included all students of Islamic Azad University of Hamadan in the academic year 2019-2020, of which 30 subjects were selected through purposive sampling and randomly divided into two groups, an experimental group and a control group (7 females and 8 males in each group). Participants were tested before and after the study using the Ruminative Response Scale (RRS), the Levels of Self Criticism Scale (SSAS), and the Automatic Thoughts Questionnaire (ATTQ). Data were analyzed using analysis of covariance and SPSS-24 software. The results of the present study showed that compassion-based therapy was effective on the components of rumination (P=0.001), the components of self-criticism (P=0.001), and the negative automatic thoughts (P=0.001) of students with experiences of love failure. Self-compassion training helps these individuals to accept themselves in any situation, which reduces self-criticism and the experience of rumination and automatic thoughts in these individuals in critical situations. Based on the results of the present study, it is suggested that workshops titled “Self-Compassion” be held for students with heartbreak.