نویسندگان:
ساناز دهقان مروستی1 ، حسن خیرخواه2 .1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران.
2کارشناسی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطۀ استحقاق روانشناختی و جهتگیری مذهبی بیرونی با رضایت زندگی دانشجویان و نقش واسطهای سلامت هیجانی و جهتگیری مذهبی درونی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، از نوع بنیادی (توصیفی-همبستگی) بود. جامعۀ پژوهش، دانشجویان دختر (482) و پسر (268) مؤسسۀ آموزش عالی رحمان رامسر در سال تحصیلی 1399-1398 با جمعیت تقریبی 750 نفر بودند که درمجموع با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 264 نفر (185 دختر و 79 پسر) برای نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس چندبعدی رضایت دانشجویان (MSLSS)، مقیاس استحقاق روانشناختی (PES)، بهزیستی و سلامت هیجانی ادینبورگ- وارویک (WEMWBS) و آزمون جهتگیری مذهبی (ROS) بود. روش تحلیل آماری، تحلیل مسیر (لیزرل 7/8 و SPSS18) بود. یافتهها نشان میدهد استحقاق روانشناختی با سلامت هیجانی رابطۀ مثبت، مستقیم و معنادار (33/0 r=) دارد. استحقاق روانشناختی با میانجیگری سلامت هیجانی ارتباط مثبت، غیرمستقیم و معنادار با رضایت از زندگی دارد. سلامت هیجانی با رضایت از زندگی رابطۀ مثبت، مستقیم و معنادار (36/0 r=) دارد. جهتگیری بیرونی مذهب با رضایت از زندگی رابطۀ منفی، مستقیم و معنادار (17/0- r=) و جهتگیری درونی مذهب با رضایت از زندگی رابطۀ مثبت، مستقیم و معنادار (36/0 r=) نشان میدهد. جهتگیری بیرونی مذهب با جهتگیری درونی رابطۀ مثبت، مستقیم و معنادار (42/0 r=) دارد. جهتگیری بیرونی مذهب با رضایت از زندگی با توجه به نقش میانجی جهتگیری درونی مذهب، رابطۀ مثبت، غیرمستقیم و معنادار (34/0 r=) دارد. نتیجهگیری میشود استحقاق روانشناختی بهعنوان سبک مقابلۀ کارآمد از طریق سلامت هیجانی به بهبود رضایت از زندگی دانشجویان منجر میشود و اگر پیامد انجام تشریفات دینی، باور و ایمان به خدا و همیاری و همفکری با آحاد جامعه باشد، رضایت از زندگی را در پی دارد. پیشنهاد میشود کارگاههای مهارتهای زندگی و جهتگیری مذهبی ویژۀ دانشجویان با هدف بهبود بهزیستی روانشناختی برگزار شوند.
The relationship between Psychological Entitlement and External Religious Orientation with Students' Life Satisfaction: the Mediating Role of Emotional Health and Internal Religious Orientation
English Abstract: The Aim Of This Study Was To Determine The Relationship Between Psychological Entitlement And External Orientation Of Religion According To The Mediating Role Of Emotional Health And Internal Orientation Of Religion With Students' Life Satisfaction. The Analysing Procedure Used In This Study Is Based On The Descriptive-Correlational Method And The Statistical Analysis Was Path Analysis. The Study Population Consisted Of Male And Female Students Of Different Levels And Fields Of Study Of Rahman Ramsar Institute Of Higher Education In The 98-99 Academic Year With A Population Of Approximately 750 People, From Whom 264 Students Are Selected For Conducting This Research. The Sampling Method Was Cluster Random. Research Instruments: Scott Haubner's Multidimensional Student Satisfaction Scale (2001), The Campbell Et's Psychological Entitlement Scale (2004), The Tenet Et's Warwick–Edinburgh Mental Well-Being Scale (2007) And The Allport And Ross's The Religious Orientation Scale (1967). The Results Showed That The Role Of Psychological Entitlement In Relation To Life Satisfaction Is Positive, Direct, And Meaningless (R = 0.05), But Psychological Entitlement Through Emotional Health Mediation Showed A Positive, Indirect And Significant Relationship With Life Satisfaction. Emotional Health Has A Positive, Direct, And Significant Relationship With Life Satisfaction (R = 0.34). The External Orientation Of Religion