چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه در منطقه 5 شهر تهران اجرا شده است. روش تحقیق در مطالعه حاضر، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول و دوم منطقه 5 تهران بود. نمونهها به روش خوشهای چند مرحلهای استخراج شدند و گردآوری دادهها با تکمیل پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی پرسشنامه را متخصصان تایید کردند و پایایی ابزار نیز با روش آلفای کرونباخ سنجیده شد که دارای پایایی مناسب (819/0) بود. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، میانه، مد و ...) و استنباطی (کلموگروف اسمیرنوف، آزمون تی تک نمونه ای، آزمون فریدمن) بهره گیری شد. نتایج حاصله از بررسی فرضیه های پژوهش به طور خلاصه عبارت اند از اینکه چهار عامل فضای آموزشی، خانواده، معلم و ارزشهای اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان اثر گذارند. در این میان، با توجه به نتایج حاصله از آزمون فریدمن، ارزشهای اجتماعی دارای رتبه اول و مؤلفه های معلم، خانواده و فضای آموزشی به ترتیب دارای اولویتهای بعدی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانش آموزان پسر مقطع متوسطه در منطقه 5 شهر تهران تشخیص داده شدند.
Factors Contributing to the Promotion of Reading Culture among High School Boys in Tehran
English Abstract: The aim of this study was to examine the factors which contribute to the promotion of reading culture among high school boys in Tehran. The research method in this survey is descriptive and the population of the study comprised all junior and senior high school boys in district 5 of Tehran. Multi-stage sampling method was used and 379 students were selected. The instrumentation consisted of a self-devised questionnaire whose validity was approved by experts and whose reliability was calculated to be 0.819. Descriptive (frequency, percent, mean, median, mode) and inferential statistics (Kolmogorov–Smirnov test, one-sample t-test, Friedman test) were used for data analysis. Results indicated that social values, teacher, family, and instructional space influenced promotion of reading culture among students and they were placed in rank order from 1 to 4.
Keywords: students , reading , reading culture .