نویسندگان:
هوشنگ گراوند1 ، مسلم قبادیان2 .1نویسنده مسئول، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ اهداف و آرزوها در ایران است. این مطالعۀ کاربردی طرحی روانسنجی است و جامعۀ آماری آن را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1392-1391 تشکیل میدهند. از میان این دانشجویان، 250 نفر (115 دختر و 135 پسر) به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به شاخص آرزو (AI) و مقیاس جهتگیری مذهبی (ROS) پاسخ دادند. روایی و پایایی، تحلیلعاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 22 و Lisrel-8.8 بررسی شد. نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی مرتبۀ اول، ساختار دهعاملی اهداف و آرزوها با 41 گویه در جمعیت جوانان ایرانی را تأیید کرد که در تحلیلعاملی اکتشافی مرتبۀ دوم، تمام ده خردهمؤلفه در سه شاخص آرزوهای بیرونی، درونی و تعالی خود طبقهبندی شدند. نتایج تحلیلعاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم، مؤید برازش خوب مدل و همچنین روایی همگرای پرسشنامه مناسب است. آلفای کرونباخ برای خردهمؤلفهها بین 57/0 تا 86/0 و برای اهداف ذاتی 90/0، بیرونی 90/0 و تعالی خود 82/0 بهدست آمد؛ بنابراین میتوان به محققان و دستاندرکاران آموزشی و تربیتی پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهشهای مربوط به تعیین اهداف و آرزوها بهره بگیرند و درصورت نیاز از طریق این ابزار، زمینه را برای بازنگری اهداف زندگی جوانان فراهم کنند.
Psychometric Properties of the Goals and Aspirations Inventory
English Abstract: This study aims to investigate the psychometric properties of the Goals and Aspirations inventory. In this applied study, a psychometric design was used and the statistical population consisted of students of Allameh Tabatabaei University during the academic year 2011–2012. Among the students of Allameh Tabatabai University, 250 people (115 girls, 135 boys) were selected through an available sampling method and answered the Aspirations Index (AI) and the Religious Orientation Scale (ROS). Validity and reliability, exploratory and confirmatory factor analysis were analyzed using SPSS-22 and Lisrel-8.8 software. The results of the first-order exploratory analysis confirmed the structure of the operational decade of goals and aspirations with 41 items in the Iranian youth population. In the second-order exploratory factor analysis, all ten subcomponents were classified into three indices: external, internal, and self-transcending aspirations. The results of the first and second level confirmatory factor analysis confirmed the good fit of the model and also the convergent validity of the questionnaire. Cronbach's alpha ranged from 0.77 to 0.86 for the components and was 0.90 for the intrinsic aspirations index, 0.90 for the external aspirations index, and 0.82 for the self-transcendence index. Therefore, researchers and educators can be suggested to use this questionnaire in research related to assigning goals and aspirations and, if necessary, use this instrument to provide a basis for reviewing adolescents' life goals.